Bodnar_Zakoni_Khammurapi.pptx
- Количество слайдов: 15
“Закони Хаммурапі” – джерело права Древнього Вавілону
Закони Хаммурапі - звід законів рабовласницькогодержави, названий по імені царя Вавилонії в 1792 -1750 рр. до н. е. Цінний пам'ятник давньосхідного права. Налічують 282 статті. При складанні збірника у його основу було покладено старе звичайне право, шумерийские судебніки, нове законодавство. Закони Хаммурапі: не мають спільних принципів, не мають системи у викладі, не містять релігійного і морализующего елемента.
Чорний стовп з базальту з текстом Законів був знайдений в 1901 -1902 рр. французькими археологами в Сузах. Текст частково пошкоджений: частина лицьового боку стовпа була вискоблити. Очевидно, еламити захопили стовп з Законами під час одного зі своїх набігів на. Месопотамію і вивезли в свою столицю, а еламский царпереможець наказавстерти частину тексту, щоб накреслити на звільненому місці переможну напис.
У верхній частині лицьового боку зображений сам Хаммурапі, що молиться "судді богів", покровителю справедливості сонячному богу Шамашу, який вручає йому закони. Вся інша частина стовпа була з обох сторін заповнена клинописним текстом, що складається з трьох частин: введення, власне законів ув'язнення.
Оригінальні тексти "Законів Хаммурапі" не мають знаків пунктуації та нумерації рядків, не розділені на абзаци або на цифрами пункти (статті). Все це внесено в текст сучасними вченими, і в різних виданнях може дещо різнитися.
. Безперервно записаний текст законів умовно ділиться дослідниками на 282 початкові статті, з яких 35 були стерті, а 247 збереглися. Відсутні статті частково відновлюються за фрагментами копій Законів, записаних на глиняних табличках, які були виявлені в тих же Сузах та інших місцях, особливо в знаменитій ніневійской бібліотеці Ашшурбаніпала
Мова Законів - класичний вавілонський діалект аккадського. Введення і висновок складено в ритмічною формі. Для зручності читача більшість додавань, з упевненістю відновлюваних за змістом, прямо включено в текст.
Цар Хаммурапі своїм законодавством спробував оформити і закріпити суспільний лад держави, панівною силою в якому мали з'явитися дрібні і середні рабовласники. Велике значення надавав Хаммурапі своїй законодавчій діяльності, видно вже з того, що він приступив до неї на самому початку свого правління; 2 -й рік його царювання названий роком, коли "він встановив право країні". Правда, цей ранній збірник законів не дійшов до нас; відомі науці закони Хаммурапі відносяться вже до кінця його царювання.
У рабів же право було одне, воно ж і обов'язок працювати на свого пана. Виняток робився лише для вавилонян, що потрапили в рабство за борги, - Хаммурапі наказав віддавати їх в рабство тільки на три роки. Після закінчення цього терміну колишній боржник знову ставав вільним.
Кара часто супроводжувалася каліцтвом провинився: «Якщо син ударив свого батька, йому повинні відрубати руку» , «Якщо людина вибив зуб людині, рівному йому, повинні йому вибити зуб» . Око - за око, зуб - за зуб, життя - за життя - ось принцип покарання в законах царя Хаммурапі
Але свого раба можна було вбити безкарно. А ось за чужого раба вже треба було відшкодувати збитки господареві. Раб в стародавньому світі - така ж власність, як худобу або мотика. «Ось справедливі закони, які встановив Хаммурапі, могутній цар, тим довший країні істинне щастя і добру управління, - свідчить напис на стелі. - Хаммурапі - владика, який є для людей як би рідним батьком » .
Тут же, на стелі, записані закони, за якими має будуватися життя в сім'ї. Найбільш строго каралися за законами Хаммурапі такі злочини, як: неповагу до батьків, лжесвідчення, замах на чужу власність (крадіжка, грабіж) позбавлення води сусідів - від чого залежало життя в древньої Вавилонії.
Закони царя Хаммурапі належить визнати одним з найзначніших пам'ятників правової думки давньосхідного суспільства. Це перший відомий нам у всесвітній історії докладний збірник законів, висвячував рабовласницький лад, приватну власність, експлуатацію людини людиною.
Вивчення законів Хаммурапі у зв'язку зі збереженими царськими і приватними листами, а також приватноправовими документами того часу дає можливість визначити суспільний лад Вавилонії, а разом з тим і напрямок заходів царської влади, відбитих в цьому законодавстві
Витяги з тексту законів Хаммурапі. . . Якщо людина (авилум) клятвено звинуватив людини, кинувши на нього обвинувачення в убивстві, але не довів його, то обвинувач його повинний бути убитий. Якщо людина кинула на людину обвинувачення в чаклунстві і не довів цього, то той, на якого було кинуто звинувачення в чаклунстві, повинен піти до Божества Ріки й у Ріку зануритися; якщо Річка схопить його, його обвинувач зможе забрати його будинок. Якщо людина виступила в суді для свідчення про злочин і слово, яке він сказав, не довів, а ця справа - справа про життя, то людина . цей повинна бути убита Якщо суддя розібрав справу, виніс рішення і виготовив документ з печаткою, а потім рішення своє змінив, то цього суддю слід викрити в зміні рішення, яке він ухвалив, і позовну суму, що була в цій справі, він повинен сплатити до дванадцатикратного . розмірі; крім того, в зібранні його повинні зігнати з його суддівського крісла, і він не повинен повертатися і засідати разом із суддями в суді