Скачать презентацию ВЧЕННЯ ПРО ПРАВО І ДЕРЖАВУ У СТАРОДАВНІЙ ГРЕЦІЇ Скачать презентацию ВЧЕННЯ ПРО ПРАВО І ДЕРЖАВУ У СТАРОДАВНІЙ ГРЕЦІЇ

IPPV_l_2_prezentatsiya.pptx

  • Количество слайдов: 37

ВЧЕННЯ ПРО ПРАВО І ДЕРЖАВУ У СТАРОДАВНІЙ ГРЕЦІЇ 1. Ранні вчення про державу та ВЧЕННЯ ПРО ПРАВО І ДЕРЖАВУ У СТАРОДАВНІЙ ГРЕЦІЇ 1. Ранні вчення про державу та право у давньогрецькій філософії. 2. Період розквіту давньогрецької політико-правової думки. 3. Вчення в умовах кризи давньогрецької державності.

ПЕРІОДИ РОЗВИТКУ ПОЛІТИКО-ПРАВОВОЇ ДУМКИ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ ранній ( «досократівський» ) (IX — VI ст. ПЕРІОДИ РОЗВИТКУ ПОЛІТИКО-ПРАВОВОЇ ДУМКИ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ ранній ( «досократівський» ) (IX — VI ст. до н. е. ) (Піфагор і піфагорійці, Геракліт, Демокріт). класичний ( «сократівський» ) (V — 1 пол. IV ст. до н. е. ) (софісти, Сократ, Платон, Аристотель). період занепаду (2 пол. IV — II ст. до н. е. ) (Епікур, стоїки, Полібій).

ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІТИКОПРАВОВОЇ ДУМКИ ГРЕЦІЇ політика – сфера прямої практичної участі громадян раціоналізація мислення та ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІТИКОПРАВОВОЇ ДУМКИ ГРЕЦІЇ політика – сфера прямої практичної участі громадян раціоналізація мислення та відокремлення політикоправової теорії як самостійної частини філософії розвиток етики та утвердження індивідуалістичної моралі розробка вчення про рівність громадян та договірне походження закону і держави відображення суспільних суперечностей серед вільного населення (зневага до фізичної праці, обгрунтування панування вільних громадян, апологія рабства)

ПІФАГОР (580— 500 р. до н. е. ) üрівність üполіс зі справедливими законами üза ПІФАГОР (580— 500 р. до н. е. ) üрівність üполіс зі справедливими законами üза аристократію üпроти анархії

Геракліт (530 — 470 р. до н. е. ) üЛогос - основа законів üкритика Геракліт (530 — 470 р. до н. е. ) üЛогос - основа законів üкритика демократії üправління духовної аристократії

Демокріт (460— 370 р. до н. е. ) üприродне становлення суспільства üштучність полісу та Демокріт (460— 370 р. до н. е. ) üприродне становлення суспільства üштучність полісу та законодавства üдержава – спільна справа та опора громадян üдемократія ü управління державою – найвище з мистецтв üзакони – основа полісу üдля чесних – закон лише свідчення чеснот üпокора законам

ОСОБЛИВОСТІ ВЧЕННЯ СОФІСТІВ поворот до проблеми людини, її суспільного буття, пошук природних основ права ОСОБЛИВОСТІ ВЧЕННЯ СОФІСТІВ поворот до проблеми людини, її суспільного буття, пошук природних основ права і закону концепція особистих прав людини, рівність вільних греків розробка природно-правової теорії (розмежування закону і права) спроби наукового пояснення походження суспільства, держави, природи влади і політики (договірне походження держави і закону) етичний релятивізм значення насильства у визначенні політики

Сократ (469— 399 р. до н. е. ) üреформи неможливі без морального вдосконалення üметод Сократ (469— 399 р. до н. е. ) üреформи неможливі без морального вдосконалення üметод маєвтики (доказування від противного, доведення до абсурду, протиставлення тези та антитези) üщаслива людина – моральна, щасливі люди – благополучне суспільство üє тільки одне благо — знання, одне тільки зло — неуцтво

ВЧЕННЯ СОКРАТА Знання – джерело справедливості, мудрості, благочестя, розсудливості, мужності. Той, хто знає мудрість ВЧЕННЯ СОКРАТА Знання – джерело справедливості, мудрості, благочестя, розсудливості, мужності. Той, хто знає мудрість завжди діє чеснотно. Злі вчинки – через нерозуміння блага. Правити та творити закони повинні обізнані, а не випадкові люди.

Держава та закон у Сократа ПОЛІС (держава) – сукупність громадян, які підкоряються закону Держава Держава та закон у Сократа ПОЛІС (держава) – сукупність громадян, які підкоряються закону Держава сильна коли громадяни законослухняні Законослухняність викликана негласним договором між громадянами і є вільним вибором Закон – основа полісу Основою закону є розум та знання Законослухняність приводить до єднання та гармонії (ЧЕРЕЗ ОБОВ’ЯЗКИ) Громадяни мусять коритися навіть жорстоким і несправедливим законам

ФОРМИ ПРАВЛІННЯ царська влада тиранія аристократія плутократія демократія ФОРМИ ПРАВЛІННЯ царська влада тиранія аристократія плутократія демократія

Платон (427— 347 р. до н. е. ) “Держава”, “Закони”, “Політик” Філософська основа: об'єктивний Платон (427— 347 р. до н. е. ) “Держава”, “Закони”, “Політик” Філософська основа: об'єктивний ідеалізм

ФІЛОСОФІЯ ПЛАТОНА ОБ’ЄКТИВНИЙ ІДЕАЛІЗМ Матеріальний світ – не реальний Матеріальне – копії ідей Ідея ФІЛОСОФІЯ ПЛАТОНА ОБ’ЄКТИВНИЙ ІДЕАЛІЗМ Матеріальний світ – не реальний Матеріальне – копії ідей Ідея людини – безсмертна душа Істинне пізнання доступне лише філософам

особа суспільство держава космос СПРАВЕДЛИ -ВІСТЬ особа суспільство держава космос СПРАВЕДЛИ -ВІСТЬ

начала ДУШІ розумне гнівне бажаюче начала ДЕРЖАВИ дорадче (філософи) захисне (воїни) ділове (ремісники та начала ДУШІ розумне гнівне бажаюче начала ДЕРЖАВИ дорадче (філософи) захисне (воїни) ділове (ремісники та землероби)

ФУНКЦІЇ ДЕРЖАВИ задоволення потреб обороно управління ФУНКЦІЇ ДЕРЖАВИ задоволення потреб обороно управління

ІДЕАЛЬНА ДЕРЖАВА необмежена влада філософів солідарність, рівність, колективізм відсутність приватної власності спільність жінок та ІДЕАЛЬНА ДЕРЖАВА необмежена влада філософів солідарність, рівність, колективізм відсутність приватної власності спільність жінок та дітей державне виховання та освіта

ТИПИ ДЕРЖАВ Аристократичне правління кращих Тімократія (честолюбство) Олігархія (майновий ценз) Демократія (зрівнялівка) Тиранія (рабство) ТИПИ ДЕРЖАВ Аристократичне правління кращих Тімократія (честолюбство) Олігархія (майновий ценз) Демократія (зрівнялівка) Тиранія (рабство) МОНАРХІЯ ВЛАДА НЕБАГАТЬОХ ВЛАДА БІЛЬШОСТІ

ЗАКОННІ ФОРМИ НЕЗАКОННІ ФОРМИ Царська влада Аристократія Демократія з законами Тиранія Олігархія Демократія без ЗАКОННІ ФОРМИ НЕЗАКОННІ ФОРМИ Царська влада Аристократія Демократія з законами Тиранія Олігархія Демократія без законів

ДРУГИЙ ПРОЕКТ ІДЕАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ 1) Наявність приватної власності 2) Становий поділ заміняється поділом за ДРУГИЙ ПРОЕКТ ІДЕАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ 1) Наявність приватної власності 2) Становий поділ заміняється поділом за майновим цензом 3) Землеробство забезпечується рабською працею 4) Детальний опис організації державної влади 5) Визнання закону регулятором суспільного життя

ПРАВО Закони – визначення розуму, встановлені заради загального блага всієї держави Законодавець повинен охопити ПРАВО Закони – визначення розуму, встановлені заради загального блага всієї держави Законодавець повинен охопити усі правовідносини Тексти законів – ясні, чіткі, стислі, повинні мати вступ Мета законодавця – зробити людину хорошою Особливо тяжкі злочини – злочини проти богів, батьків та держави

Арістотель (384— 322 р. до н. є. ) “Політика”, “Афінська політія”, “Нікомахова етика” Філософія: Арістотель (384— 322 р. до н. є. ) “Політика”, “Афінська політія”, “Нікомахова етика” Філософія: гілеморфізм (єдність матерії та форми)

ВИДИ ОБ’ЄДНАНЬ ЛЮДЕЙ Сім'я Поселення Держава (поліс) ЕЛЕМЕНТИ ДЕРЖАВИ qлюдина qсім'я qпоселення ВИДИ ОБ’ЄДНАНЬ ЛЮДЕЙ Сім'я Поселення Держава (поліс) ЕЛЕМЕНТИ ДЕРЖАВИ qлюдина qсім'я qпоселення

ДЕРЖАВА Об'єднання вільних громадян, що спільно керують справами полісу на основі справедливості Критика ідеальної ДЕРЖАВА Об'єднання вільних громадян, що спільно керують справами полісу на основі справедливості Критика ідеальної держави Платона (індивідуалізм, основа – сім’я та приватна власність ДЕРЖАВНИЙ ЛАД включає: законодавчий орган, магістратури, судові органи

ФОРМИ ДЕРЖАВИ Правління одного Правління меншості Правління більшості ФОРМИ ДЕРЖАВИ Правління одного Правління меншості Правління більшості

ПРАВИЛЬНІ Царська влада Аристократія Політія НЕПРАВИЛЬНІ Тиранія Олігархія Демократія ПРАВИЛЬНІ Царська влада Аристократія Політія НЕПРАВИЛЬНІ Тиранія Олігархія Демократія

ІДЕАЛЬНА ДЕРЖАВА (ПОЛІТІЯ) Створюється завдяки знанню Посадовці чесні та справедливі та не мають змоги ІДЕАЛЬНА ДЕРЖАВА (ПОЛІТІЯ) Створюється завдяки знанню Посадовці чесні та справедливі та не мають змоги наживатися Автократичний поліс Територія (помірність) Населення (помірність) Земля: державна та приватна Функції забезпечення: провізії, ремесла, зброї, запасу грошей, військових і релігійних потреб

ПРАВО Рівність та справедливість (арифметична та геометрична) ПРИРОДНЕ ВОЛЕВСТАНОВЛЕНЕ ПРАВО Рівність та справедливість (арифметична та геометрична) ПРИРОДНЕ ВОЛЕВСТАНОВЛЕНЕ

Епікур (341— 270 р. до н. е. ) ФІЛОСОФІЯ ІНДИВІДУАЛІЗМУ Епікур (341— 270 р. до н. е. ) ФІЛОСОФІЯ ІНДИВІДУАЛІЗМУ

ЕТИКА ЕПІКУРА ЗАДОВОЛЕННЯ СВОБОДА Свобода – розумний вибір ЕТИКА ЕПІКУРА ЗАДОВОЛЕННЯ СВОБОДА Свобода – розумний вибір

ДЕРЖАВА ЗАБЕЗПЕЧУЄ взаємну безпеку людей подолання страху неспричинення шкоди Держава і право породжені договором ДЕРЖАВА ЗАБЕЗПЕЧУЄ взаємну безпеку людей подолання страху неспричинення шкоди Держава і право породжені договором про загальну користь та взаємну безпеку Помірна демократія

Зенон (336— 264 р. до н. е. ) Засновник СТОЇЦИЗМУ Зенон (336— 264 р. до н. е. ) Засновник СТОЇЦИЗМУ

 Фатум, доля, божественний розум Розвиток доктрини природного права Мета людини – доброчесне життя Фатум, доля, божественний розум Розвиток доктрини природного права Мета людини – доброчесне життя за природніми законами Благо держави вище за благо індивіда Всі люди – громадяни світової держави Засудження рабства, всі рівні

Полібій (205— 128 р. до н. е. ) «Загальна історія в сорока книгах» ФІЛОСОФІЯ Полібій (205— 128 р. до н. е. ) «Загальна історія в сорока книгах» ФІЛОСОФІЯ стоїцізм

ДЕРЖАВА Розвивається за природніми законами (зародження, ріст, розквіт, упадок, згасання) В основі права – ДЕРЖАВА Розвивається за природніми законами (зародження, ріст, розквіт, упадок, згасання) В основі права – обов'язки та справедливість Розмежування права (справедливість) та закону (форма виразу права) Рівень розвитку народу залежить від рівня державних та правових інститутів

Форми держави (організація влади та морально-політичний фактор) царство охлократія тиранія демократія аристократія олігархія Форми держави (організація влади та морально-політичний фактор) царство охлократія тиранія демократія аристократія олігархія

ОПТИМАЛЬНА ФОРМА ДЕРЖАВИ ЗМІШАНА (Рим, Спарта, Карфаген) Поєднання царської влади (консули), аристократії (сенат) та ОПТИМАЛЬНА ФОРМА ДЕРЖАВИ ЗМІШАНА (Рим, Спарта, Карфаген) Поєднання царської влади (консули), аристократії (сенат) та демократії (народні збори) Протидія та підтримка влади з огляду на принцип загального блага