Балада Причинна.pptx
- Количество слайдов: 23
Тарас Григорович Шевченко балада “Причинна”
Історія написання «Причи нна» — романтична балада Тараса Шевченка, написана орієнтовно в 1837 році в Петербурзі, один з ранніх творів поета.
Балада — жанр ліро-епічної поезії фантастичної, історико-героїчної або соціально-побутової тематики з драматичним сюжетом.
Сюжет Розвиток сюжетної лінії починається з ліричного відступу й пейзажів в романтичному дусі. Буря на Дніпрі. Горами зіймаються величезні хвилі, гнуться від вітру високі верби. А на березі, біля гаю, ходить дівчина. Ворожка зробила її причинною, аби менше сумувала за молодим козаком, який пішов у похід і не повертався.
Тим часом з води виринають русалки — душі нехрещених дітей. Вони й залоскотали дівчину. Вранці з діброви виїжджає козак. Біля дуба він бачить тіло дівчини і спочатку думає, що вона заснула. А коли бачить, що кохана мертва, у відчаї «зареготавсь, розігнався — та в дуб головою!» .
Невдовзі біля дуба проходили дівчата. Побачили коня, козака з дівчиною, хотіли їх злякати, але зрозуміли, що ті мертві, — і перелякані втекли. Козака і дівчину, як сиріт, поховали громадою. Насипали край дороги дві могили в житі, посадили над козацькою могилою явір та ялину, а над дівчиною — червону калину. На гілках сдерев півають птахи, а коли сходить місяць — з Дніпра виходять русалки.
Значення деяких слів Причинна — та, якій «спричинено» душевну хворобу (божевільна); в Шевченковій баладі героїня, зачарована ворожкою, стає сновидою.
Китайка —густа, переважно синя шовкова тканина, яку завозили з Китаю, потім — бавовняна тканина місцевого виробництва. За козацьким звичаєм, тіло померлих козаків покривали червоною китайкою, про що згадано в численних народних піснях і думах
«Не розплете довгу косу, хустку не зав’яже. . . » — весільний звичай, що символізував перехід дівчини у статус молодиці
Міфологія Русалки — це образи української демонології, що становлять собою богинь водоймищ.
«Ух! Солом’яний дух, дух! Мене мати породила, Нехрещену положила. . . » — до балади введено рядки народної пісні, яку, за повір’ям, співають народжені на землі русалки, коли виходять з води на всю Зелену неділю. Зелений, або Русальний, тиждень припадає на останню третину травня або першу третину червня.
Півні «Ще треті півні не співали. . . » — одна з найважливіших функцій півня як провісника в східнослов’янській та християнській міфології — часова: його спів визначає межі нічного часу доби, коли діють темні бісівські сили. Своїм співом опівночі півень розганяє нечисть до наступної ночі. Спів третіх півнів — знак рівної відстані від півночі до вранішньої зорі — свідчить про закінчення дії нечистих сил
Сичі «Сичі в гаю перекликались. . . » — сич (сова, пугач) — народнопоетичний символ смерті, пітьми. Крик сича віщує пожежу, смерть, біду взагалі
Місце поховання «Поховали громадою. Як слід, по закону…» Насипали край дороги Дві могили в житі. . . — самогубство, за приписами церкви, вважалося тяжким гріхом. Тому самогубців ховали поза цвинтарем, земля якого була освячена.
Явір, ялина та калина Явір, ялина, калина — багатозначні фольклорні символи. Явір — символ суму, журби, безсмертя (тому явір садили на могилах); може уособлювати парубка. Калина — в баладі символ загиблої дівчини
Розгортання події У землеробську епоху смерть ототожнювалась із скошуванням трави чи злаків (звідси образ смерті з косою), поховання–із посівом злаків, саджанням дерев тощо. Отже, недаремно подія в баладі “Причинна” відбувається в серпні, оскільки саме серпень –це місяць серпа, тобто жнив
Річка Вода у фольклорі обов’язково таїть у собі семантику загрози, небезпеки. Річка частіше за все –це ворожий топос, який з’єднує світи. Річку завжди супроводжує місяць, який Приходить разом з діями потойбічних сил
У цьому творі перед нами наочно протиставляється верх – вічне життя та низ – зона смерті. Дівчина, шукаючи свого коханого, спочатку залазить на дуб, а потім злазить з нього прямо в руки русалок.
Море у міфологічних текстах асоціюється зі стоячою водою, відтак воно етимологічно пов’язане зі смертю, мороком. Саме за синє море від’їжджають козаки, герої творів Т. Шевченка.
Ліс Лісовий простір – перехідна зона між світами. У часовій площині фольклорний ліс має суто нічну природу. У “Причинній” згадується “темний гай”, де, можливо, ночує козак. А також важливим є те, що саме “із діброви козак виїжджає”, коли повертається додому. В образі лісу зберігається відтінок загрози для героя, оскільки ліс – це завжди якась перешкода, це межа між “своїм” та “чужим”, це символічний образ невідомого чи минулого.
Голуб - це символ духовності, ніжності, щирої любові, злагоди і миру. Це також знак творчої сили, що здатна врятувати світ. В духовному змісті згідно Біблії голуб - це символ Святого Духа від нашого творця, це символ милості Божої усьому світу.
Дуб - це святий знак Божого люду й справедливості. Дуб - символ сили, захисту , довголіття, чоловічої мужності, вірності. Це дерево пов'язане з богамигромовержцями і громом та вважається емблемою богів, неба та плодючості. твердості у вірі
Публікація Наприкінці 1838 року Шевченко передав баладу разом з кількома іншими творами Євгену Гребінці для публікації в альманасі «Ластівка» . Пізніше «Причинну» надруковано в «Кобзарі» за 1860 рік, де її подано за «Ластівкою» з кількома незначними варіантами.
Балада Причинна.pptx