Копия РОМАНСЬКА ОПРАВА3.ppt
- Количество слайдов: 50
РОМАНСЬКА ОПРАВА ØВиготовлення оправ романської конструкції започатковано у Франції, зокрема у Парижі. ØВиготовлялися у Франції, Англії, Німеччині (Саксонія), Австрії (Штирія), Італії, Португалії, Іспанії та країнах Бенілюксу (Бельгія, Нідерланди, Люксембург) впродовж другої половини ХІІ – кінця ХІV. Усі Романські оправи поділяються на: ранні, які до 1175 року та пізні – після 1175 року.
Книжковий блок Формат книжкового блоку: ØВисота від 183 до 300 мм ØШирина визначається за правилом золотого перетину
Матеріали Для виготовлення книжкового блоку застосовували: пергамент ганчір'яний папір q Більшість оправ ХІІ-ХІV ст. виготовлені з пергаменту; q Наприкінці ХІV ст. запровадили папір
Склад блоку Кількість аркушів у коливається від 1 до 9 зшитку Найбільш розповсюджений кватерніон (4 подвійні аркуші)
Отвори для шиття були 2 видів q q округлі (колоті голкою або шилом, попередньо намічені і виконані під час процесу шиття щілинні (отримані методом надрізання фальців книжкового блоку ножем на глибину 6 мм)
КІЛЬКІСТЬ СТАНЦІЙ ШИТТЯ Не існує прямої залежності між кількістю станцій шиття і висотою книжного блоку v. До 1200 р. найчастіше книжні блоки кодексів французького та англійського походження зшивали на 2 станції зі значним проміжком між ними (понад 100 мм). Зустрічається також шиття на 1 станції. v Між 1250 та 1400 рр. , зростає кількість станцій, від тепер їх може бути 3, 4 або 5. Між станціями витримані рівномірні відстані. В крайніх сегментах вони можуть бути на 20% більшими або меншими ніж на проміжних станціях. Також зустрічаються виключення, де довжина крайніх сегментів становить лише 12 -17 мм.
Відстані між станціями q Рівномірні Відстані в крайніх сегментах q На 20% більші або менші ніж на проміжних станціях q Виключення 12 -17 мм
Шиття блоку Вперше впроваджено шиття на станку – уставка або ослін.
Для шиття книжкового блоку використовувались опори із шкіряних ременів n Це еластичні шкіряні ремені товщиною 5 мм шириною 8 -20 мм довжиною, яка визначається товщиною блоку і обраним методом кріплення його до дошок
Тип шкіри q q q оленяча волова інших диких тварин Ґатунок шкіри Ø Ø Ø сириця замша дублена галуном дублена рослинним способом біла, оброблена поташево-алюмінієвим сульфатом Використовували шкіру тільки самців через їх еластичність, міцність і товщину
Види ременів одинарні скручені подвійні скручені одинарні зі щілинним прорізом перевиті
Тип нитки Книжковий блок зшивався нитками конопляними лляними діаметр нитки - 0. 91 мм
СПОСОБИ ШИТТЯ КНИЖНОГО БЛОКУ ØТрадиційне ØОдностанційне ØІнтегроване
Способи традиційного шиття книжного блоку ялинкою пряме рідке пряме щільне Як виключення ще зустрічається пряме вузликове шиття
Способи одностанційного шиття книжного блоку два варіанти риб'яча кістка на 2 -ох опорах
Способи інтегрованого шиття книжного блоку на обрізі на зрізаному обрізі на самому краю корінця
Варіанти підкладки корінця одинарна кавалками на голівці і хвості подвійна часткова суцільна одинарна подвійна кавалками нижня і суцільна верхня подвійна суцільна з виносом подвійна суцільна нижня і кавалками верхня
Форзаци Існує 4 основні категорії форзаців
Форзаци n накидні n приклейні
n пришивні n взагалі нема
Дошки та їх кріплення
Матеріал дошок • дуб • бук товщина дошок 7 -17 мм
Профіль торців дошок прямокутні округлі зовні скошені зовні (зрізані під кутом 45°)
Шляхи кріплення дошок q короткий шлях ременя q довгий шлях ременя кілочок штифт кілочок цвях кілочок
Маршрут ременя Ремінь проходив через дошку 4 способами
Фіксація ременів дерев'яні кілочки металеві цвяхи штифт із скрученого пергаменту Кути у дошках могли бути зрізаними або не зрізаними
Каптал
В романській оправі існує такий різновид капталу як каптал з вушком. Види капталу з вушком без вушка Форма вушка
Конструкції капталу Одноопорне шиття без обшиттям перехресним стібком Двохопорне шиття ялинкою прямим шиттям з додатковою обмоткою
Варіанти обшивання вушка по периметру
Покриття та декор
Гатунок шкіри покриття 1 шкіра лані - 1 шкіра козулі овеча козяча - 2, 3, 4 теляча - 5 свиняча - 6 оленяча - 7 2 3 4 5 6 7
Вичинка шкіри бліда неоздоблена бліда сіро-замшева сириця вибілена сириця пофарбована у колір коричнева дублена Кольори фарбованої шкіри білий коричневий рожевий
Покриття n одношарове § двошарове
Декоративне оздоблення Сліпе тиснення схеми
штампи
Окладні оправи прорізний метал
емаль
n Тканини брокат шовк оксамит Вишивка на тканині
Фурнітура
Застібки Категорії шпеньково-ремінцевих застібок застібки першої групи, аналогічні каролінгським оправам застібки другої групи мають довші ремені
Ремінь: 2 шари шкіри Колір шкіри біла рожева коричнева Замки на застібках металеві зі сплаву заліза
Конструкція основних типів застібок коротка застібка 1 групи n довгі ремені-застібки застібка 2 групи
деталі петлі застібки зверху із основною пластинкою та шкіряним шнуром застібка 2 групи
Інша фурнітура Пуклі n півсферичні Метал мідні сплави залізо Діаметр 15 -30 мм у вигляді “гвіздків”
Інші види фурнітури ланцюги рамки із металевих пластин металеве обрамлення титула заклепки
Cпособи кріплення кодексу до стола