Скачать презентацию Ренесанс в Італії від Петрарки до Тассо Скачать презентацию Ренесанс в Італії від Петрарки до Тассо

Renesans_v_Italiyi__2.ppt

  • Количество слайдов: 23

Ренесанс в Італії: від Петрарки до Тассо Ренесанс в Італії: від Петрарки до Тассо

Лекція 2 Ренесанс в Італії: від Петрарки до Тассо 1. 2. 3. 4. 5. Лекція 2 Ренесанс в Італії: від Петрарки до Тассо 1. 2. 3. 4. 5. 6. Періодизація італійського Відродження. Франческо Петрарка – родоначальник європейської поезії Нового часу. Жанрове оформлення новели в творчості Дж. Бокаччо. Діяльність гуманістів ХV ст. із створення філософсько-теоретичної бази Відродження. Лицарські романи доби Високого Ренесансу (М. Боярдо, Л. Аріосто) “Звільнений Єрусалим” Торквато Тассо як ідейноестетичний підсумок італійського гуманізму

Періодизація італійського Відродження. 1 -й період ХІV ст. Демократія, Зв'язок з містамикомунами Флоренція 2 Періодизація італійського Відродження. 1 -й період ХІV ст. Демократія, Зв'язок з містамикомунами Флоренція 2 -й період XV ст. Елітарно. Флоренція аристократ. Принципати Основна мова латина 3 -й період Кін. XV – поч. XVI ст. Високе Відродження Флоренція Рим 4 -й період XVI – поч. XVII ст Криза гуманізму Феррара, Неаполь

Франческо Петрарка – родоначальник європейської поезії Нового часу. Франческо Петрарка Francesco Petrarca (1304 — Франческо Петрарка – родоначальник європейської поезії Нового часу. Франческо Петрарка Francesco Petrarca (1304 — 1374) Перший лірик Нового часу. Чому? Вплив на всіх поетів Відродження: • Розвинена самосвідомість та саморефлексія, жагучий інтерес до власного “я”; • Жадоба слави, пов'язана з творчим імпульсом (“Лаура” = “лавр”) • Конфлікт між радощами земного життя та внутрішньою релігійною концепцією • Вміння передати тонкі переливи почуттів, гама їхніх відтінків, спричинених коханням • Поступове наближення до матеріального світу у зображенні природи та людини

“В юності я страждав на жагуче, але єдине та пристойне кохання і ще довше “В юності я страждав на жагуче, але єдине та пристойне кохання і ще довше страждав би, якби жорстока, але корисна смерть не погасила б полум'я, що вже само згасало. Я хотів би мати право сказати, що був цілком далекий від плотських пристрастей, але, сказавши так, я збрехав би; проте скажу із впевненістю, що хоч пал молодості і темпераменту тягнув мене до ції ницості, в душі я завжди проклинав її”

Canzoniere “Канцон'єре” – Книга пісень (317 сонетів + 29 канцон + балади + секстини Canzoniere “Канцон'єре” – Книга пісень (317 сонетів + 29 канцон + балади + секстини + мадригали) 2 частини – на життя та на смерть мадонни Лаури 1336/38 – 1373/4 = 9 переробок Віртуозність форми – “петраркізм” На життя Лаури Переклад Михайла Ореста На смерть Лаури Переклад Миколи Зерова Благословенні місяць, день і рік, Пора, година, край, містина мила, Коли краса її очей сп'янила Мене, і став я бранцем їх повік. CCCXII Благословенні: біль, що в душу вник, Що об'явилась ним Ерота сила, Лук і стріла, що серце проразила, I рана, що пройшла в його тайник. Благословенні всі рази, коли я Ім'я моєї пані називав, Мої зітхання, порив, плач і мрія. Благословенні і рядки, що склав Я їй на честь і мисль моя: до неї Вона іде, до неї однієї. Ні зоряних небес мандрівні хори, Ні вітрокрилі в морі байдаки, Ні в полі збройних лицарів полки, Ні звіра красного глибокі нори, Ні вісті, що приходять через море, Ні строф любовних точені рядки, Ні в ароматах свіжої лукú Співання дам, що тішать наші зори, — Ніщо мого вже серця не торкне: Свій день і сонце втратило, труднé. I все для нього мороком укрите. Журбою стали довгі дні мої: Я кличу смерть, бо прагну ту зустріти, Що був би краще не стрівав її.

3. Жанрове оформлення новели в творчості Дж. Бокаччо Джованні БОКАЧЧО Giovanni Boccaccio, 1313– 1375 3. Жанрове оформлення новели в творчості Дж. Бокаччо Джованні БОКАЧЧО Giovanni Boccaccio, 1313– 1375 (“Філострато”, “Амето”, “Ф' єзоланські німфи”, “Ф‘яметта”) “Декамерон” (1352 - 1354) 10 осіб х 10 днів = 100 новел Новела (novella - “новина”) – короткий опис події чи нескладної групи подій, пов'язаних єдністю чітко визначеного конфлікту, нечисленністю персонажів; подія подається як щось реальне, і водночас, щось незвичайне, “нове”; дотепна анекдотичність, несподіване завершення, яке виводить за коло звичних моральних норм; внутрішнє схвалення людських якостей героя, його надлишку енергії, підприємливості та спритності, що допомагають обійти та висміяти становоцерковний розпорядок життя, котрий придушує особистість.

Роль Бокаччо – надав новелі основних жанрових характеристик: • Оповідь втрачає автономність, входить у Роль Бокаччо – надав новелі основних жанрових характеристик: • Оповідь втрачає автономність, входить у склад цілого (стало традицією) • Сюжети з різнорідних джерел зводяться до спільного знаменника – тону, стилю; спільне – парадоксальний сюжетний поворот, що представляє у несподіваному світлі тривіальну ситуацію • Драматизація, часткова інтеріоризація конфлікту; зародки психологізму • Вивільнення від позаоповідного дидактизму; стверджує ідеали суто художніми засобами • Зміна статусу новели в ієрархії жанрів

4. Діяльність гуманістів ХV ст. із створення філософсько-теоретичної бази Відродження. Гуманісти – різноманітні за 4. Діяльність гуманістів ХV ст. із створення філософсько-теоретичної бази Відродження. Гуманісти – різноманітні за соціальним статусом: Лоренцо Медічі – государ, Сандро Ботічеллі – цеховий майстер, Анджело Поліціано – професор, Піко делла Мірандолла – граф, Ермолао Барбаро – церковний діяч. • Виключно духовна спільність (Studia humanitatis - “ревне вивчення всього, що складає цілісність людського духу”) • Переосмислення поняття “шляхетності” – новий інтелектуальний аристократизм • Соціально-культурне значення двомовності (латина – національні мови) • Відродження течій античної філософії (стоїцизм- Леонардо Бруні Поджо Браччоліні, епікурейство – Лоренцо Валла, платонізм – Марсіліо Фічіно) • Ритуалізованість життя (“гра в античність”)

5. Лицарські романи доби Високого Ренесансу (М. Боярдо, Л. Аріосто) Високе Відродження – синтез 5. Лицарські романи доби Високого Ренесансу (М. Боярдо, Л. Аріосто) Високе Відродження – синтез античності та національної культури. Розквіт ренесансного мистецтва Леонардо да Вінчі (1452— 1519), Рафаель Санті (1483— 1520), Мікеланджело Буонарроті (1475— 1564), Тіціан (1477— 1576), Гурток Лоренцо Медічі (Il Magnifico, 1448 -1492) Laurentiana – бібліотека Медічі, до якої входили найяскравіші наукові та художні твори Європи того часу.

Відродження культу лицарства: Маттео Боярдо Boiardo, Matteo Maria (1441– 1494) “Закоханий Роланд” (1484) Незавершений Відродження культу лицарства: Маттео Боярдо Boiardo, Matteo Maria (1441– 1494) “Закоханий Роланд” (1484) Незавершений твір; 1483 - надруковані перші 2 книги у Венеції та Реджо До 1544 – постійне перевидання 2 версії твору: Доменіко (популярність - ХVI) Ф. Берні (XVIII, переклад з ломбардського діалекта на тосканський) 1830– 1831 - видано авторський текст Боярдо під редакцією Паніцці

Лодовіко Аріосто Lodovico Ariosto (1474 - 1533) “Несамовитий Роланд” (1516) Сюжет запозичено з каролінгського Лодовіко Аріосто Lodovico Ariosto (1474 - 1533) “Несамовитий Роланд” (1516) Сюжет запозичено з каролінгського епосу (у романтичному стилі поем Круглого столу)

Криза – “революція світового ринку” + внутрішні суперечності самого гуманізму Нікколо Макьявеллі Niccolò Machiavelli Криза – “революція світового ринку” + внутрішні суперечності самого гуманізму Нікколо Макьявеллі Niccolò Machiavelli (1469 - 1527): Державний секретар у Флоренціїї “Государ”(1513) – криза гуманістичної думки та моралі; “мета виправдовує засоби” Філософія: • Емпіризм. Знання береться з досвіду попередніх поколінь, що закріплено у книгах. «Ми знаємо з досвіду» ; «Государь має читати історичні праці» . • Імморалізм. Ефективність як єдиний критерій вчинків. • Активна життєва позиція — «пристрасть до завоювань - це справа природня й звичайна» ; «якщо государ повністю покладається на долю, то він не зможе встояти проти її ударів» , «тиск краще ніж обережність» (Государь) • Мізантропія — «про людей в цілому можно сказати, що вони невдячні та мінливі, схильні до лицемірства та обману»

6. “Звільнений Єрусалим” Торквато Тассо як ідейноестетичний підсумок італійського гуманізму. Торквато Тассо Torquato Tasso 6. “Звільнений Єрусалим” Торквато Тассо як ідейноестетичний підсумок італійського гуманізму. Торквато Тассо Torquato Tasso (1544 - 1595) “Звільнений Єрусалім” (1575) – поєднання / конфлікт християнських та чуттєвих (поганських) елементів. Доба хрестових походів (перший хрестовий похід), облога та взяття християнами Єрусаліму. Герой – Готфрід Бульонський. Романічні епізоди (Танкред та Ермінія, Рінальдо та Арміда)

Відродження очима мистецтва Сімоне Мартіні (1284 - 1344) – живописець (вплив готичного мистецтва) - Відродження очима мистецтва Сімоне Мартіні (1284 - 1344) – живописець (вплив готичного мистецтва) - На прохання Петрарки написав портрет Лаури

Філіппо Брунелескі (1377 - 1446) – флорентійський вчений і архітектор Винайшов і обґрунтував закони Філіппо Брунелескі (1377 - 1446) – флорентійський вчений і архітектор Винайшов і обґрунтував закони лінійної перспективи – тримірне зображення простору на картині 1420— 1436 рр. Спроектував і побудував восьмигранний купол над флорентійським собором Санта-Марія-дель-Фьоре (Santa Maria del Fiore). — перша масштабна пам’ятка архітектури Відродження.

Секулярне мистецтво (портрет і пейзаж) яскраво виражені індивідуальні риси Пьєро Делла Франческо (1420 - Секулярне мистецтво (портрет і пейзаж) яскраво виражені індивідуальні риси Пьєро Делла Франческо (1420 - 1492) Портрет Герцога Урбінського, 1465

Сандро Ботічеллі (1447 - 1515) Народження Венери Сандро Ботічеллі (1447 - 1515) Народження Венери

Леонардо да Вінчі (1452 - 1519) Леонардо да Вінчі (1452 - 1519)

Таємна вечеря, 1498 Таємна вечеря, 1498

Мона Ліза, (1503— 1505/1506) Мона Ліза, (1503— 1505/1506)

Анатомія і винаходи Анатомія і винаходи

Мікеланджело (1475 - 1564) Створення людини, 1508— 1512, Сикстинська капелла Мікеланджело (1475 - 1564) Створення людини, 1508— 1512, Сикстинська капелла