мода.pptx
- Количество слайдов: 10
Поняття «моди» та «соціальної моди» Виконали: студенти 3 курсу – 2 групи ФЕМП Андрієнко Вікторія Левіна Наталія Криворог Наталія Бондаренко Ірина Пірієнко Валерія Новак Кристина Антонюк Анна
● XXI століття характеризується кардинальними змінами науковотехнічного та технологічного характеру, які мають істотний вплив на соціокультурні умови життя сучасної людини. ● Одним з механізмів регуляції в структурі соціокультурних відносин є мода. Цей феномен, виявляючи себе у різних сферах життя, має більші можливості. У зв'язку з цим, представляється виправданим розгляд проблем соціокультурних комунікацій в сучасних умовах через призму аналізу моди як нормативної системи, виявлення її специфічного місця і ролі в структурі цього процесу. 2
Мо да (фр. mode, від лат. modus — міра, образ, спосіб, правило, розппевного смаку в певній сфері життя чи культури. На відміну від поняття стилю (стильорядження) — нетривале панування (від лат. stylus — паличка для письма) — сукупність характерних рис літератури або мистецтва тієї чи іншої епохи або науки), мода характеризує короткочасні й поверхневі зміни зовнішніх форм побутових предметів та мистецьких творів. У вужчому сенсі модою називають зміну форм і зразків одягу, що відбувається протягом порівняно коротких проміжків часу.
Мода як соціальна і психологічна реакція. Одяг виражає особистий стиль й індивідуальність, але служить, щоб маніпулювати громадськими уявленнями, щоб відповідати ситуаціям і очікуванням інших. Двигун моди запалюється подвійними цілями імітації та диференціювання, пристосування та виділення, наслідування лідера та бажання відрізнятися. Подвійність у відношенні – конфліктуючі та несумісні бажання – знаходять свій вихід в капіталістичний ринок як ззовні модифіковані товари. Завдяки процесу переговорів між елементами індустрії моди і між індустрією моди і споживачем, неоднозначні стилі стають прийнятими як фешенебельні. Двоїстість існує навіть в купівлі моди, тому що процес є одночасно пізнавально-випробувальним (наприклад коли люди оцінюють ціну товару і його цінність), так і емоційна збудженість (коли люди реагують позитивно чи негативно щодо символічного значення продукту).
У соціології умовно можна виділити чотири підходи до визначення феномену моди, що зробили істотний вплив на її сучасне трактування: 1. Концепція наслідування (Г. Тард, Г. Зіммель). 2. Теорія демонстративного поведінки (Т. Веблен, В. Зомбарт, Р. Ку-ніг). 3. Концепція пояснення моди на основі колективної поведінки (Ланг і Ланг, Г. Блумер). 4. Семіотичний підхід до вивчення моди (Р. Барт, Р. Сеннет, Ж. Бодрійяр).
Г. Зіммель виділив наступні ознаки моди: 1. У суспільстві повинні існувати відмінності між соціальними верствами по престижу (тому в первісному суспільстві не було моди). 2. Представники нижчих верств прагнуть зайняти більш високе положення в суспільстві і мають для цього можливості (тобто не існує жорстких соціальних перегородок). Цим ознаками відповідає капіталістичне суспільство. 2 Мода діє в соціальних системах, для яких характерні такі риси: 1) динамічність; 2) соціальна диференціація і мобільність; 3) відкритість (розвинені канали комунікації); 4) надмірність (розвинена система тиражування матеріальних і культурних благ, існує безліч конкуруючих модних зразків). 6
● Приналежність людини до тієї чи іншої соціальної або вікової групи визначає можливість вибору його відносини до моди. Модне наслідування долучає особистість до системи групових цінностей. Конформізм передбачає певний конфлікт між особистістю і групою, розбіжність їхніх поглядів, бажань, інтересів. Мода пом'якшує конфлікт між необхідністю підкоритися конформізму і необхідністю індивідуального виділення, забезпечуючи одночасно і те, й інше. Слідування моді може бути формальним або активним. У разі формального наслідування моди її приписи виконуються лише в тому випадку, коли вони не суперечать особистим переконанням людини. 7
● Історія розвитку моди демонструє нам взаємодію вірності традиції і прагнення до змін, властивих для людського духу. Згідно Лоренцу, ритуал має комунікативноу функцію, він не тільки фіксує, але і транслює передаються традицією жорсткі культурні структури, забезпечуючи тим самим безперервність культури. Мода інформативна як всередині своєї культури, так і в історичній перспективі. Усередині культури мода характеризує динаміку часу, особливість стану економіки і духу часу. В історичній перспективі мода дозволяє глибоко судити про досліджуваної культури, її цінностях, рівні соціального і економічного розвитку, станових відносинах і напрямку розвитку. 8
● Мода - не тільки засіб демонстрації соціального статусу, але й засіб спілкування між людьми, форма масової комунікації. Мода може функціонувати як міжгрупова комунікація і як внутрігрупова комунікація. Мода пов'язана з основними соціальнопсихологічними механізмами спілкування: навіюванням, зараженням, переконанням, наслідуванням. Слідування моді виявляє ставлення людини до суспільства, до навколишнього світу, до самого себе. З одного боку, особистість хоче зберегти свою індивідуальність, з іншого боку, прагне ідентифікувати себе з іншими членами суспільства.
Дякуємо за увагу!