Скачать презентацию ПОЛАЦКАЯ ШКОЛА ДОЙЛІДСТВА Выканала студэнтка гістарычнага факультэта 41 Скачать презентацию ПОЛАЦКАЯ ШКОЛА ДОЙЛІДСТВА Выканала студэнтка гістарычнага факультэта 41

Полоцкая школа зодчества.ppt

  • Количество слайдов: 13

ПОЛАЦКАЯ ШКОЛА ДОЙЛІДСТВА Выканала студэнтка гістарычнага факультэта 41 групы Лаўникоўская Ксенія ПОЛАЦКАЯ ШКОЛА ДОЙЛІДСТВА Выканала студэнтка гістарычнага факультэта 41 групы Лаўникоўская Ксенія

Развіццё гарадоў як цэнтраў феадальнай дзяржаўнасці і прыняцце хрысціянства з’явіліся першапрычынай фармавання новых кірункаў Развіццё гарадоў як цэнтраў феадальнай дзяржаўнасці і прыняцце хрысціянства з’явіліся першапрычынай фармавання новых кірункаў у манументальным, найперш культавым дойлідстве. У дахрысціянскім дойлідстве былі пашыраныя капішчы, якія абносіліся агароджамі і серпападобнымі равамі для палення агню. Відаць, існавалі і драўляныя збудаванні для выканання язычніцкіх абрадаў. З хрысціянствам паявіўся новы тып збудавання — мураваны крыжова-купальны храм, збудаваны з тонкай квадратнай цэглы — плінфы. У Х—ХІ стст. храмы будавалі пераважна майстры, запрошаныя з Візантыі. Яны прынеслі на старажытнарускія землі традыцыі канстанцінопальскага ці правінцыяльнага будаўніцтва Візантыйскай імперыі.

Адным з першых храмаў Кіеўскай Русі, узведзеных з дапамогай замежных майстроў, быў Полацкі Сафійскі Адным з першых храмаў Кіеўскай Русі, узведзеных з дапамогай замежных майстроў, быў Полацкі Сафійскі сабор (сярэдзіна ХІ ст. ). Збудаваны з плінфы ў тэхніцы "са схаваным радам", з выкарыстаннем каменю, сабор быў задуманы як "скарочаны варыянт" Сафіі Кіеўскай і Сафіі Наўгародскай. Аднак ужо ў ім былі закладзеныя вызначальныя прынцыпы мясцовай дойлідскай школы, якія выявіліся ў цэнтрычна-пірамідальнай кампазіцыі дойлідскіх форм. Верагодна, такія прынцыпы склаліся пад уплывам мясцовага драўлянага дойлідства.

Пасля ўзвядзення ў Полацку Сафійскага сабору манументальнае будаўніцтва на тэрыторыі Беларусі спынілася да пачатку Пасля ўзвядзення ў Полацку Сафійскага сабору манументальнае будаўніцтва на тэрыторыі Беларусі спынілася да пачатку ХІІ ст. , калі наспелі новыя палітычныя ўмовы жыцця, звязаныя з распадам Кіеўскай Русі. У той час найбольш моцным і самастойным было Полацкае княства, таму менавіта тут у ХІІ ст. ўзнікла надзвычай яркая і своеасаблівая Полацкая школа дойлідства. Развіццё гэтай школы не было адназначным. На раннім этапе выступала тэндэнцыя наследавання Кіеўскім узорам (Вялікі сабор Бельчыцкага Барысаглебскага манастыра шмат у чым нагадваў царкву Спаса ў Бераставе пад Кіевам). Толькі ў сярэдзіне ХІІ ст. склалася традыцыя, якая найбольш яскрава ўвасобілася ў творчасці майстра Іаана. Ён першым са старажытнарускіх майстроў рашуча парывае з канонамі візантыйска-кіеўскага дойлідства і стварае свой адметны тып храму вежападобнай кампазіцыі (Полацкая Спаса-Ефрасіннеўская царква, Барысаглебская царква ў Бельчыцах), арыентуючыся ў гэтым на славуты прататып — Сафію.

Спаса. Ефрасіннеўская царква Спаса. Ефрасіннеўская царква

Самай старажытнай мураванай пабудовай на беларускай зямлі з'яўляецца Полацкі Сафійскі сабор. Гісторыкі архітэктуры прыйшлі Самай старажытнай мураванай пабудовай на беларускай зямлі з'яўляецца Полацкі Сафійскі сабор. Гісторыкі архітэктуры прыйшлі да высновы, што Полацкая Сафія пабудавана ў сярэдзіне 11 ст. князем Усяславам пасля таго як былі ўзведзены Сафіі ў Кіеве і Ноўгарадзе. Дойлідамі былі грэкі. Полацкая Сафія- сведка магутнасці і сілы полацкіх князёў. Яна была сімвалам незалежнасці Полацкага княства.

Першапачаткова Полацкая Сафія выглядала зусім не такой, якой мы бачым яе сёння. За свой Першапачаткова Полацкая Сафія выглядала зусім не такой, якой мы бачым яе сёння. За свой доўгі век Сафія 6 разоў гарэла і разбуралася разам з умацаваннем Полацка. Яна неаднаразова перабудоўвалася. Апошні раз у 1750 г. , калі сабор набыў выгляд двухвежавай царквы ў стылі барока, тыповы для 18 ст. Такім сабор застаўся да нашых дзён. У 11 ст. Полацкая Сафія выглядала будынкам суразмерным, у плане блізкім да квадрата (26, 5 на 25, 5 м). Пасярэдзіне ўзвышаўся галоўны яго купал. Па баках знаходзіліся 4 меншыя купалы. Як занатавана ў познім летапісе, Полацкая Сафія мела 7 "верхов" (купалоў). Полацкая Сафія мела багаты фрэскавы роспіс, але ён амаль не захаваўся.

Пасля значнага перапынку ў будаўніцтве ў Полацку шырока разгарнулася мураванае дойлідства. У 12 ст. Пасля значнага перапынку ў будаўніцтве ў Полацку шырока разгарнулася мураванае дойлідства. У 12 ст. на левым беразе Заходняй Дзвіны пры сутоку з р. Бяльчанка, за 2 км ад Верхняга замка (цяпер завулак Юбілейны) пабудаваны прыгарадны двор ці рэзідэнцыя полацкіх князёў. Гісторык 16 ст. М. Стрыйкоўскі даводзіць, што Бельчыцы былі ўмацаваны вежамі і мураванай сцяной (іх рэшткі не знойдзены археолагамі). Часткай гэтай багатай рэзідэнцыі з'яўляліся 4 будынкі Барысаглебскага манастыра (цяпер не існуюць), ініцыятарам будаўніцтва аднаго з бельчыцкіх храмаў быў, верагодна, полацкі князь Барыс Усяславіч.

Вялікі сабор узведзены ў 1120 -30 гг. Памер 23, 5 на 16, 5 м, Вялікі сабор узведзены ў 1120 -30 гг. Памер 23, 5 на 16, 5 м, меў 3 апсіды, усярэдзіне быў падзелены 6 слупамі на 3 нефы, меў 3 прытворы і плоскія лапаткі на фасадах. Купал сабора апіраўся на заходнюю пару слупоў, што з'яўляецца асаблівасцю полацкай архітэктурнай школы. Яго падлога выкладзена глазураванымі пліткамі, сцены аздоблены фрэскамі. Другі храм- аднанефавая Пятніцкая царква (без слупоў) мела памер 5, 1 на 5, 8 м, прамавугольную апсіду і пахавальную камеру-крыпту. Магчыма, была пахавальняй полацкага князя Барыса Усяславіча. Сцены распісаны фрэскамі з выявамі князёў Барыса і Глеба, кампазіцыямі "Стрэчанне", "Раскрыжаванне", "Аплакванне" і інш.

Трэці храм- аднакупальная шасціслупавая Барысаглебская царква мела вузкія бакавыя нефы, прытвор з харамі і Трэці храм- аднакупальная шасціслупавая Барысаглебская царква мела вузкія бакавыя нефы, прытвор з харамі і 3 апсіды. Памер асноўнага аб'ёма 14, 5 на 8, 3 м. Аконныя праёмы размяшчаліся ў 2 ярусы. Унутры царква была размалявана фрэскамі з выявамі святых. Чацвёрты храм- трыконх (12 -13 ст. ). Тры паўкруглыя бакавыя апсіды-конхі былі ўключаны ў інтэр'ер храма. З'яўленне такога храма ў Полацку сведчыць пра культурныя сувязі з балканскімі краінамі (Балгарыя, Сербія), ці Афонам, дзе прымяняўся такі тып пабудоў.

У Полацку ў час палітычнага і эканамічнага ўздыму склалася самабытная архітэктурная школа дойлідства. Заснавальнікам У Полацку ў час палітычнага і эканамічнага ўздыму склалася самабытная архітэктурная школа дойлідства. Заснавальнікам гэтай школы з'яўляецца полацкі дойлід Іаан(Іван). Ён па заказу Ефрасінні пабудаваў у сярэдзіне 12 ст. Спаскую царкву, якая захавалася да нашага часу. Спаса-Праабражэнская царква стаіць ля вытокаў новага тыпу будынкаў, якія мелі адзін купал. Круглы барабан купала абапіраўся на квадратны пастамент, які быў упрыгожаны т. зв. какошнікамі стрэльчатай формы. Царква ў Полацку- самы ранні будынак ва Усходняй Еўропе, дзе ўпершыню з'явілася гэта важная для гісторыі архітэктуры дэталь- какошнікі. Яны дапаўнялі галоўную асаблівасць Спаскага храма - яго вежападобны выгляд.

Полацк даў свой узор перапрацоўкі крыжова-купальнай сістэмы храма. Будынак выглядаў ступеньчатым, пірамідальным. Ва ўмовах Полацк даў свой узор перапрацоўкі крыжова-купальнай сістэмы храма. Будынак выглядаў ступеньчатым, пірамідальным. Ва ўмовах абмежавання княжацкай улады і ўзмацнення ролі гараджан у палітычным жыцці нараджаліся смелыя наватарскія ідэі полацкага дойліда Іаана. Ён паставіў мэтай стварэнне пірамідальнай кампазіцыі храма. У выніку дынамічная пабудова крыжова-купальнага храма стала распаўсюджвацца ў іншых гарадах і ў першую чаргу ў Смаленску. Спаскі храм Ефрасіннеўскага манастыра быў увесь усярэдзіне распісаны фрэскамі. У галоўнай аспідзе фрэскі размяшчаліся ў 3 ярусы. Зверху была размешчана выява Божай Маці з паднятымі рукамі (Аранта). Другі ярус, вышынёй каля 2 м, быў заняты "Еўхарысціяй". Фігуры апосталаў адлюстраваны ў рост. Ніжэй змешчана некалькі кампазіцый. Сярод іх фрэска "Пакаянне Давыда". Інтэр'ер цэнтральнай часткі царквы (сцены і слупы) таксама быў упрыгожаны фрэскамі. На паўднёвай сцяне добра захаваліся выявы святых манахінь. Характэрнай рысай фрэсак з'яўляецца псіхалагічная глыбіня вобразаў. У выглядзе святых пакутніц раскрываецца іх духоўная непахіснасць. Прасочваецца ўплыў візантыйскага жывапісу. Фарбы фрэсак светла-сінія, карычнева-чырвоныя, жоўтыя і з зялёным адценнем.

На сённяшні дзень вядома 13 помнікаў мураванага дойлідства 12 ст. ў Полацку, сярод якіх На сённяшні дзень вядома 13 помнікаў мураванага дойлідства 12 ст. ў Полацку, сярод якіх ёсьць адна грамадзянская пабудова- княжацкі хорам, невялікі, квадратны ў плане, мураваны будынак. Але зберагліся толькі 2 старажытныя помнікі- Сафійскі сабор і Спаса. Праабражэнская царква Ефрасіннеўскага манастыра.