K.D._Ushinskii.ppt
- Количество слайдов: 64
ПЕДАГОГІЧНА СИСТЕМА КОСТЯНТИНА ДМИТРОВИЧА УШИНСЬКОГО
ПЛАН 1 Життя і педагогічна діяльність К. Ушинського. Світогляд вченого. 2 Ідея гармонійного розвитку людини. 3 К. Ушинський про значення праці у вихованні людини. 4 Ідея національного виховання К. Ушинського. 5 Дидактика й методика початкового навчання К. Ушинського. 6 К. Ушинський про підготовку вчителя.
К. Д. Ушинський
НАРОДИВСЯ 19 ЛЮТОГО 1824 Р. У М. ТУЛІ У НЕБАГАТІЙ ДВОРЯНСЬКІЙ СІМ’Ї.
Дім в м. Тула, де народився К. Д. Ушинський
Його батьки мали невеликий маєток поблизу Новгород-Сіверського, де Костянтин Дмитрович закінчив гімназію.
В Новгород-Сіверській гімназії К. Ушинський був «зразковим учнем»
УРОЧИЩЕ «ПОКРОВЩИНА» В М. НОВГОРОД-СІВЕРСЬКОМУ
РІЧКА ДЕСНА БІЛЯ НОВГОРОД-СЕВЕРСЬКОГО
1840 -1846 РР. НАВЧАВСЯ НА ЮРИДИЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ МОСКОВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. ПРОВІДНІ ПРОФЕСОРИ: Т. В. ГРАНОВСЬКИЙ. Лекції з історії.
А. І. Герцен В. Г. Бєлінський
М. Г. Чернишевський М. А. Добролюбов
ЗДОБУВШИ ВИЩУ ОСВІТУ, ПРАЦЮЄ ЗА ПРИЗНАЧЕННЯМ НА ПОСАДІ ПРОФЕСОРА У ЯРОСЛАВСЬКОМУ ЮРИДИЧНОМУ ЛІЦЕЇ ПО КАФЕДРІ КАМЕРАЛЬНИХ НАУК
1850 Г. - 1854 Г. СЛУЖБА В МІНІСТЕРСТВІ ВНУТРІШНІХ СПРАВ РОСІЇ.
ВЛІТКУ 1851 Р. К. Д. УШИНСКИЙ ЗНАХОДИВСЯ В СЛУЖБОВОМУ ВІДРЯДЖЕННІ В ЧЕРНІГІВСЬКІЙ ГУБЕРНІЇ. ТУТ ВІН ОДРУЖИВСЯ З ПОДРУГОЮ ДИТИНСТВА НАДІЄЮ ДОРОШЕНКО.
1852 -1854 – СПІВРОБІТНИЦТВО В ЖУРНАЛІ "СОВРЕМЕННИК". 1854 -1856 - В ЖУРНАЛІ "БИБЛИОТЕКА ДЛЯ ЧТЕНИЯ".
1854 - 1859 - ІНСПЕКТОР ГАТЧИНСЬКОГО СИРІТСЬКОГО ІНСТИТУТУ.
1857 -1858 - СПІВРОБІТНИЦТВО В "ЖУРНАЛЕ ДЛЯ ВОСПИТАНИЯ"
Ушинський та Пирогов
ІНСПЕКТОР І ВИКЛАДАЧ СМОЛЬНОГО ІНСТИТУТУ ШЛЯХЕТНИХ ДІВЧАТ
Д. Д. Семенов Л. М. Модзалевський
В. І. Водовозов О. М. Водовозова
Я. П. Пугачевський
1860 – 1861 РЕДАКТОР "ЖУРНАЛА МИНИСТЕРСТВА НАРОДНОГО ПРОСВЕЩЕНИЯ".
1861 Р. ПЕРШЕ ВИДАННЯ "ДЕТСКОГО МИРА И ХРЕСТОМАТИИ".
ПЕРЕБУВАННЯ ЗА КОРДОНОМ В Швейцарії (на Женевському озері), де жив і лікувався К. Д. Ушинський
1864 Г. ПЕРШЕ ВИДАННЯ "РОДНОГО СЛОВА" ДЛЯ 1 -ГО І 2 -ГО РОКУ НАВЧАННЯ З "РУКОВОДСТВОМ" ДЛЯ ВИКЛАДАННЯ ЗА ЦИМИ КНИГАМИ.
ПРАЦІ, НАПИСАНІ УШИНСЬКИМ ЗА КОРДОНОМ 1867 -1869 РР.
ОСТАННІ РОКИ ЖИТТЯ жив в Україні
СТАРШИЙ СИН УШИНСЬКОГО ПАВЛУША
НА ХУТОРІ БОГДАНЦІ, ДЕ ЛЮБИВ ВІДПОЧИВАТИ К. Д. УШИНСЬКИЙ
3 січня 1871 г. (н. ст. ) помер К. Д. Ушинський в м. Одесі Напис на меморіальній дошці, яка була встановлена на могилу К. Д. Ушинського в 1946 р. : В роки царськоi сваволi Вiн жадав народу волi, Працював для Батькiвщини, Душу розумiв дитини, Школу рятував з безоднi, Став безсмертним внi сьогоднi!
МОГИЛА К. Д. УШИНСЬКОГО У ВИДУБИЦЬКОМУ МОНАСТИРІ (КИЇВ)
БУДИНОК № 12 НА ПРОВУЛКУ ЧАЙКОВСЬКОГО В ОДЕСІ
ІДЕЯ ГАРМОНІЙНОГО РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ під гармонійно розвинутою особистістю К. Ушинський розумів людину, в якій поєднані розумова зрілість, моральна досконалість і фізична розвиненість. - філософські погляди К. Ушинського поєднували ідеалістичні та матеріалістичні аспекти; - був глибоко віруючою людиною, але наполягав на тому, що освіта повинна бути поза релігією; - у своїх поглядах на природу, людину він дотримувався еволюційного вчення Ч. Дарвіна. Вважав людину частиною живої природи, (“Людина як предмет виховання”); - дає оцінку праці з етико-релігійної точки зору. (“Праця в її психологічному і виховному значенні”);
- у протилежність метафізичним абстрактним елементам психології І. Гербарта, К. Ушинський намагався побудувати психологію на основі фізіології; - широке використання К. Ушинським даних анатомії і фізіології в ряді розділів праці “Людина як предмет виховання” свідчать про його матеріалістичний підхід до висвітлення проблеми психології пізнання; - Ушинський був буржуазним демократом. Як просвітитель, він бачив в освіті основний засіб досягнення вільного та щасливого життя свого народу;
УШИНСЬКИЙ ПРО ЗНАЧЕННЯ ПРАЦІ У ВИХОВАННІ ЛЮДИНИ - людина формується у трудовій діяльності (“Праця в її психічному і виховному значенні”); - праця є основною і засобом людського існування, вона є джерелом фізичного, розумового і морального вдосконалення людини;
- виховання, якщо воно бажає щастя людині, повинно виховувати її не для щастя, а готувати до праці; - вільна праця потрібна для розвитку почуття людської гідності; - виховання повинно прищепити любов до серйозної праці, бо справжня серйозна праця завжди важка;
К. Ушинський приділяв великого значення фізичній праці, вважаючи дуже корисним, що людина у своїй діяльності поєднує фізичну і розумову працю (особливо в сільських школах). Вимоги до дитячої праці: посильність, відповідність віку дітей: самостійний характер праці (все, що дитина може робити сама, повинна робити сама), чергування видів праці: праця фізична – не тільки приємний а й корисний відпочинок після розумової.
У “Педагогічній антропології” (3 том) він зробив спробу обґрунтувати мету, зміст якої та форми фізичного виховання дітей, виходячи з основ анатомії та фізіології людини, медицини, санітарії та гігієни, приділивши велику увагу зміцненню нервової системи учнів і вихованню у них волі різними способами фізичного загартування.
ІДЕЯ НАЦІОНАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ К. УШИНСЬКОГО В основі педагогічної системи К. Ушинського лежить ідея народності. “Всяка жива історична народність є найпрекраснішим створенням Господа на землі, і вихованню залишається тільки черпати з цього багатого і чистого джерела”, - писав він у статті “Про народність в громадському вихованні”. Народність - своєрідність кожного народу, зумовлена його історичними та географічними умовами. Характерною рисою народності за К. Ушинським є громадськість.
Народна освіта повинна знаходитись в руках народу, а навчання дітей здійснюватися рідною мовою, яка має найяскравішим виявом народності. Навчання дітей рідною мовою, на думку К. Ушинського, має на меті: розвиток “природженої душевної здібності, яку називають даром слова”, введення дітей у свідоме володіння скарбами рідної мови, поясненням їм логіки цієї мови, тобто граматичних законів у її логічній системі.
Загальна оцінка ролі та значення мови в громадському житті дана К. Ушинським в його статті “Рідне слово”. Мова народу – найкращий цвіт усього його духовного життя, який ніколи не в’яне”.
ДИДАКТИКА Й МЕТОДИКА ПОЧАТКОВОГО НАВЧАННЯ К. УШИНСЬКОГО К. Ушинський був видатним дидактом і педагогом-методистом. ДИДАКТИКА ЗАГАЛЬНА - загальні правила; - план навчання; СПЕЦІАЛЬНА Правила викладання окремих наук.
К. Ушинський вважав, що для забезпечення оптимізації навчального процесу треба добре знати основні закономірності і принципи дидактики, індивідуальні та психологічні особливості розвитку дітей, які він виводив із закономірностей процесу пізнавання, добре розуміючи відмінності між процесом наукового пізнання і учіння.
К. Ушинський вважав, що навчальновиховний процес повинен виконувати такі основні функції: освітню, виховну, розвивальну, які мають реалізуватися через зміст і методи навчання.
Він зробив спробу встановити критерії відбору змісту навчального матеріалу для школи: відповідність змісту рівню розвитку науки; важливість і значення для життя людини кожного знання, що дається в школі; врахування вікових особливостей і можливостей дітей при побудові навчального курсу; народність, тобто вивчення здобутків народної культури в усіх навчальних дисциплінах.
У навчанні треба передбачати зміст і характер навчального матеріалу, посильність його для учнів, міцність засвоєння знань, зв’язок з життям, наочність, емоційність, виховуючи навчання тощо. Усі ці педагогічнодидактичні принципи навчання детально розробляються в його творах, хоча самого терміну “принцип” в дидактиці Ушинського ще немає. Він називає їх як “необхідні умови будь-якого викладання”.
Дидактичні принципи Ушинський розглядав у тісному зв’язку з формами та методами навчання. К. Ушинський у своїй педагогічній системі багато уваги приділяв уроку. Необхідною умовою успішної організації навчальних занять мають бути заняття з постійним складом учнів, сталим розкладом, з поєднанням фронтальних та індивідуальних форм при умові провідної ролі вчителя.
У дидактичній системі К. Ушинського особливе місце займають проблеми початкової народної школи. Право на виховання педагог розглядав як природне право кожної людини. В запровадженні загального обов’язкового початкового навчання К. Ушинський бачив могутній фактор прогресу народу і країни. К. Ушинський запропонував навчальний план народної школи в складі двох циклів – елементарного (пропедевтичного) і власне початкового (систематичного) навчання. Він був прихильником єдиної системи загальної освіти, народна школа виступала першою ланкою в усій системі освіти.
Кожен урок повинен мати цільову установку, бути закінченим і носити виховуючий характер. К. Ушинський був одним з прихильників такої школи, яка забезпечувала б учнів різнобічними гуманітарними і реальними знаннями. Він стверджував, що у зв’язку з індустріальним розвитком суспільства виникає необхідність ознайомлення дітей з науками про природу і людину, оскільки вони розвивають вміння спостерігати життя, сприяють логічному мисленню і мають велике практичне значення.
УШИНСЬКИЙ ПРО ПІДГОТОВКУ ВЧИТЕЛЯ “Якщо медикам ми довіряємо своє здоров’я, то вихователям ввіряємо моральність і розум наших дітей, ввіряємо їхню душу, а разом з тим і майбутнє нашої Вітчизни”. Так визначав К. Ушинський роль і значення професії вчителя. Учитель повинен стати живою ланкою між минулим і майбутнім. І тому його справа – одна з найважливіших справ історії. Відводячи вчителеві відповідальну роль у суспільстві, К. Ушинський розробив певну систему його підготовки, зокрема у педагогічних семінаріях. Учитель має добре знати психологію дітей і чітко визначати мету своєї діяльності.
Учитель має володіти педагогічним тактом, знати свою справу і завжди займатися самовдосконаленням та підвищенням власної професійної майстерності. Для підготовки народних вчителів він пропонував створювати учительські семінарії. К. Ушинський вважав необхідним вихованням у майбутніх учителів потягу до знань, до самоосвіти.
ДИДАКТИЧНА СИСТЕМА К. Д. УШИНСЬКОГО МЕТА ОСВІТИ Поєднання формальної та матеріальної цілей освіти: - забезпечення оптимальних шляхів засвоєння різноманітних знань про природу суспільство, необхідних для вдосконалення суспільного життя; - формування світогляду людини
ЗМІСТ ОСВІТИ Народна школа: рідна мова як провідний предмет навчання, засіб морального та розумового розвитку дитини; арифметика, Закон Божий, елементи природознавства, основи вітчизняної історії; основи ремесла. Середня школа: гуманізація освіти (рідна мова і література, історія, географія, математика, природничі науки, сучасні іноземні мови); давні мови (лише для окремих спеціалістів); поєднання класичної і реальної освіти.
ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ НАВЧАННЯ Принципи: наочність навчання; природо відповідність навчання; виховуючий характер навчання; зв’язок навчання з життям; свідомість і активність навчання; послідовність та систематичність навчання; міцність засвоєння знань. Методи: синтетичний (індуктивний); аналітичний (дедуктивний)
ПИТАННЯ ДО ОБГОВОРЕННЯ 1. Життя, педагогічна діяльність і світогляд К. Д. Ушинського. 2. Трактування К. Д. Ушинським принципу народності виховання. 3. Ушинський про роль праці у вихованні. 4. Дидактика початкового навчання.
ТЕСТОВІ ЗАПИТАННЯ 1. Джерело пізнання за К. Д. Ушинським, це: а) наслідування та вигадка; б) сприйняття; в) зовнішні почуття; 2. Редактором якого видання був Ушинський з 1860 по 1861 рік? а) “Современник”; б) “Журнал Министерства народного просвещения”; в) Журнал для воспитания; 3. Що викладав Ушинський у Гатчинському сирітському інституті? а) економіку; б) право; в) російську словесність;
4. Засоби етичного виховання за Ушинським: а) навчання; б) виховання; в) особистий приклад вчителя; г) переконання; д) заохочення і стягнення; 5. Яка книга вийшла в світ у 1861 р. ? а) “Рідне слово”. б) “Людина як предмет виховання” в) “Дитячий світ”