Монументальний живопис другої пол. 16 – 17 ст.
• Монументальний живопис втратив першочергове значення – змінюються принципи декорування мурованих храмів • Оздоблення розписами дерев'яних церков • Розвивається світський монументальний живопис, зорієнтований на західноєвропейський живопис – оздоблення магнатських резиденцій, міщанських кам'яниць (підтверджують документи, розписи не збережені) • Важлива роль у становленні мистецтва – братства та ремісничі цехи – нові виоги: – Храм на видному місці населеного пункту, – Багато оздоблений
Риси монументально живопису • Подолання площинності • Взяті з натури деталі архітектури, костюми, типажі • Вплив книжкової мініатюри
З'являються замовлення на розписи міського житла • Розписи будинку Красовського у Львові – Збереглись малі фрагменти – “Знаменіє” , постать Миколи (? ) – Свтлотіньове моделювання форми
С. Поворозник ц. Іакова 1607
Ц. Параскеви у с. Радуж (біля Любачува, Польща) • Одна з найдавніших памяток мал-ва 17 ст • Колорит стриманий • Стилістика – аналогії в іконописі та мініатюрах • Від площинності до світлоіньового моделювання
Ц. Воздвиження (Дрогобич) • Насичені кольори • Позем – не умовний • Вїзд в Єрусалим – персоніфікація дійових осіб • Зв’язок з гравюрою та книжковою мініатюрою
• Чітке архітектонічне розташування : в арках, медальйонах, прямокутн. Площинах,
Ц. св. Духа в Потеличі (Жовківщина) • Збудована на замовлення цеху гончрів • В урочищі “Гончари” на високому пагорбі
• • Головні сцени: цикл традиційних розписівпро життя й страждання Іс. Хс. , Воздвиження, Печерська Богоматір, пророки “Оплакування Христа” Відхилення від іконографії та традиційної системи розташування Персонажі у типовому міському одязі 16 -17 ст. з рисами західноєвороп. Мистецтва.
“Оплакування Христа” • Пієта – сюжет, запозичений з італ. Мистецтва • Один з найраніших зразків “Пієти” в укр. Мистецтві
У цей період – відбудова історичних споруд домонгольських часів • 1642 -44 Київський митрополит П. Могила “реконструював” храм Спаса на Берестові. • Оздоблювали майстри з Афону: – Орієнтація на Візантійське мистецтво – Портрет ктитора храму П. Могили: світлотіньове моделювання, психологічні характеристики
Ц. Спаса на Берестові (Київ)
Висновки: • Укр. Монументальний живопис 16 -17 ст. дедалі дужче зазнає впливу книжкової мініатюри та гравюри друкованих книг • Залишається релігійнав тематика, але люди зображуються не як символи, а як живі індивідуальності