Скачать презентацию Література в Західній Україні до 1939 р Скачать презентацию Література в Західній Україні до 1939 р

6525_1.ppt

  • Количество слайдов: 24

Література в Західній Україні (до 1939 р. ) Література в Західній Україні (до 1939 р. )

ПЛАН 1. Історичні умови розвитку літератури в Західній Україні до 1939 р. 2. Письменники. ПЛАН 1. Історичні умови розвитку літератури в Західній Україні до 1939 р. 2. Письменники. 3. Художньо – стильові напрямки. 4. Літературні угрупування. 5. Жанрово – тематичне розмаїття творів. 6. Літературний диктант.

ІСТОРИЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ЛІТЕРАТУРИ В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ ДО 1939 Р. 1. За підтримки Антанти ІСТОРИЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ЛІТЕРАТУРИ В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ ДО 1939 Р. 1. За підтримки Антанти у 1939 р. Польща окупувала Західну Україну. 2. Прагнення поляків асимілювати українців: А) Закриття у 1924 р. українських шкіл і ліквідація українських кафедр у ВУЗах. Б) Обмеження доступу української молоді на державну службу. В) Проголошення на загарбаних землях державною мовою польську мову. 3. Реакція свідомої української інтелігенції на полонізацію українських земель.

ПИСЬМЕННИКИ Західноукраїнська література у 30 -х роках ХХ ст. збагатилася багатьма новими іменами. Для ПИСЬМЕННИКИ Західноукраїнська література у 30 -х роках ХХ ст. збагатилася багатьма новими іменами. Для літературного процесу характерна політизація. Три групи західноукраїнських письменників: І група – прихильники націоналістичного напрямку: У. Самчук, О. Бабій , Ю. Клен, Є. Маланюк, О. Ольжич, О. Теліга, Л. Мосендз. ІІ група – «Пролетарські письменники» (орієнтація на. СРСР): В. Бабинський, О. Гаврилюк, Я. Галан, П. Козланюк, Я. Кондра, К. Пелехатий, С. Тудор. ІІІ група – письменники ліберальної орієнтації: Ю. Шкрумеляк, Б. – І. Антонич, О. Турянський, А. Чайковський. І. Вільде, Б. Лепкий, Н. Королева,

Імпресіонізм Символізм ХУДОЖНЬОСТИЛЬОВІ НАПРЯМКИ Сюрреалізм Експресіонізм Авангардизм Імпресіонізм Символізм ХУДОЖНЬОСТИЛЬОВІ НАПРЯМКИ Сюрреалізм Експресіонізм Авангардизм

ЛІТЕРАТУРНІ УГРУПУВАННЯ 1 група - «МИТУСА» ( літописний співець, що загинув за вироком князя ЛІТЕРАТУРНІ УГРУПУВАННЯ 1 група - «МИТУСА» ( літописний співець, що загинув за вироком князя Данила Галицького, але не зрікся своїх переконань, його слово залишилося жити в народі). ПРЕДСТАВНИКИ Р. Купчинський О. Бабій В. Бобинський П. Ковжун Ю. Шкрумеляк Естетичні засади: 1. Орієнтація на естетику українських символістів та європейських модерністів. 2. Захист самодостатності мистецтва слова. 3. У творах переважає героїчна тематика.

2 група «ЛОГОС» (1927 – 1931 рр. ) – об`єднання українських письменників християнського спрямування. 2 група «ЛОГОС» (1927 – 1931 рр. ) – об`єднання українських письменників християнського спрямування. ПРЕДСТАВНИКИ С. Семчук В. Мельник О. Назарук Етичні засади: 1. Пропаганда гуманістичного ідеалу любові до людини; 2. Висока духовна енергетика Господнього слова; 3. Впровадження культурницької діяльності серед населення; 4. У творчості перевага національно – патріотичних мотивів.

3 група - об`єднання модерністів «ДАЖБОГ» Представники: Б. – І. Антонич, Б. Кравців, Є. 3 група - об`єднання модерністів «ДАЖБОГ» Представники: Б. – І. Антонич, Б. Кравців, Є. Пеленський. 4 група - об`єднання «ГОРНО» Представники: В. Бобинський, С. Тудор, М. Сопілка, Я. Кондра, О. Гавришок. Естетичні засади: 1. Розгляд соціальних проблем, застосовуючи модерністську поезію. 2. Незвичайна образність. 3. Гуманістичний пафос. 4. Міфологічна концепція світу. 5. Поєднання орнаментальної живописності та поетики кубізму, яскравість зорових та звукових образів.

Богемне угрупування «ДВАНАДЦЯТКА» (1930) Представники: Б. Нижанківський, З. Парнавський, А. Курдидика, В. Гірний, І. Богемне угрупування «ДВАНАДЦЯТКА» (1930) Представники: Б. Нижанківський, З. Парнавський, А. Курдидика, В. Гірний, І. Чернява, В. Ткачук, В. Ковальчук, Р. Антонович, К. Мулькевич, Б. Цісик. Естетичні засади: 1. Розширення тематичного діапазону літератури. 1. Розвиток урбаністичної тематики. 2. Протест проти знелюднення особи в антигуманному світі.

ЖАНРОВО – ТЕМАТИЧНЕ РОЗМАЇТТЯ ТВОРІВ І. Лірика 1. Філософська лірика основана на міфологічній концепції ЖАНРОВО – ТЕМАТИЧНЕ РОЗМАЇТТЯ ТВОРІВ І. Лірика 1. Філософська лірика основана на міфологічній концепції світу. 2. Пейзажна (мариністична) лірика. 3. Інтимна лірика. 4. Громадянська лірика. Представники: Б. – І. Антонич, С. Гордянський, В. Бобинський, В. Гаврилюк, Р. Купчинський, Я. Цурковський, Б. Кравців, Ю. Косач. ІІ. Проза 1. Модерністська проза, основана на ідеї духовної місії жіноцтва. (І. Вільде) 2. Історична проза (повісті, О. Назарука, Ю. Опільського, К. Грилевич, А. Чайковського) 3. «Табірні повісті» О. Гаврилюка, А. Зегерса, О. Турянського. ІІІ. Драматургія 1. Символістські і неоромантичні п`єси на християнсько – символістську, історико – релігійну тематику. (В. Пачовський «Гетьман Мазепа» , Ю. Липа «Поєдинок» , «Вербун» , К. Поліщук «Тривожні дні» , Г. Лужицький «Самсон» , «Ірод Великий» ).

БОГДАН – ІГОР АНТОНИЧ «МОЇ ПІСНІ – НАД РІКОЮ ЧАСУ КАЛИНОВИЙ МІС Я –ЗАКОХАНИЙ БОГДАН – ІГОР АНТОНИЧ «МОЇ ПІСНІ – НАД РІКОЮ ЧАСУ КАЛИНОВИЙ МІС Я –ЗАКОХАНИЙ В ЖИТТЯ ПРОЧАНИН» Б – І. АНТО

Антонич, розмірковуючи над суспільною місією митця і мистецтва, закликає митців зосередитися на проблемах власне Антонич, розмірковуючи над суспільною місією митця і мистецтва, закликає митців зосередитися на проблемах власне мистецьких, не підпорядковувати «індивідуальність творця якійсь ідеї, доктрині, програмі, якійсь групі» . Мистецький твір як естетична форма існує поряд із реальним світом.

Б – І. АНТОНИЧ (1909 – 1938 р. ) 5 жовтня 1909 р. – Б – І. АНТОНИЧ (1909 – 1938 р. ) 5 жовтня 1909 р. – поет народився на Лемківщині, у с. Новиці Горлицького повіту в родині сільського священника. Як святиню з батьківської хати він виніс рідну мову, звичаї та обряди. Початкову освіту здобув вдома. 1928 р. – закінчив гімназію у м. Сянюк. 1928 – 1934 рр. – навчався у Львівському університеті на філологічному факультеті. 1931 р. – виходить перша збірка «Привітання життя» . 1934 р. – Антонич отримав диплом магістра, але для українця в панській Польщі державної служби не було. На хліб поет заробляв своїми творами. 1934 р. – збірка «Три перстені» . Нагороджена Літературною премією ім. І. Франка. 1936 р. – збірка « Книга Лева» . 6 липня 1937 р. – раптова смерть поета.

ОСИП ТУРЯНСЬКИЙ ОСИП ТУРЯНСЬКИЙ

ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ ОСИПА ТУРЯНСЬКОГО 02. 1880 р. – народився в с. Оглядів Радехівського ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ ОСИПА ТУРЯНСЬКОГО 02. 1880 р. – народився в с. Оглядів Радехівського району на Львівщині в сім`ї тесляра. Родина була бідною: з одинадцяти дітей четверо померли у ранньому віці. Осип був старшим сином: зростав допитливим і здібним, цікавився історією і фольклором рідного краю. Для того, щоб навчитися у Львівській гімназії, юнак змушений був займатися репетиторством, заробляти гроші на навчання. Після гімназії Осип вступив до Віденського університету на філософський факультет (закінчив у 1907 р. ). Здобув ступінь доктора філософії. Вільно володів іноземними мовами: німецькою, англійською, угорською, польською, грецькою, латинською. 1908 р. – дебютував оповіданнями «Ей, коб були мене вчили» , «Де сонце? » , «Курка» .

Юнак завжди мав елегантний вигляд, був «людиною богемного покрою, дещо знервованого характеру» . У Юнак завжди мав елегантний вигляд, був «людиною богемного покрою, дещо знервованого характеру» . У Відні Турянський цікавився модерним мистецтвом, відвідує кав`ярню «Zentral» . 1910 р. - О. Турянський працює учителем української мови і літератури в Перемишильській гімназії. 1910 р. - одружився з дочкою депутата Віденського парламенту Онішкевича Стефанією. 1912 р. - в Осипа і Стефанії народився син Мирослав, який згодом був чемпіоном Львова з шахів. 1914 р. - на початку Першої світової війни Турянського мобілізували до австрійського війська. 1917 р. - на основі пережитого автор пише автобіографічну повість «Поза межами болю» .

1923 р. – Осип Турянський повернувся додому і працював директором Яворської, Дрогобицької, Рогатинської гімназії. 1923 р. – Осип Турянський повернувся додому і працював директором Яворської, Дрогобицької, Рогатинської гімназії. Викладав французьку, німецьку, латинську мови. 28. 03. 1933 р. - Життя письменника обірвалось через тяжку хворобу. Похований на Личаківському цвинтарі у Львові.

ПЕРША СВІТОВА ВІЙНА Влітку 1914 р. міжімперіалістичні протиріччя дійшли до фатальної межі. Світ опинився ПЕРША СВІТОВА ВІЙНА Влітку 1914 р. міжімперіалістичні протиріччя дійшли до фатальної межі. Світ опинився у полум`ї Першої світової війни. Війна – збройне протистояння двох блоків: Четвертинного союзу (Німеччина, Австро – Угорщина, Туреччина, Болгарія) і Антанти (Англія, Франція, Росія). Згодом у війну було втягнуто 39 з 59 держав світу, 3/4 населення земної кулі.

ІСТОРИЧНА ОСНОВА ТВОРУ На початку Першої світової війни Турянського мобілізували до австрійського війська. У ІСТОРИЧНА ОСНОВА ТВОРУ На початку Першої світової війни Турянського мобілізували до австрійського війська. У 1915 р. він потрапив до сербського полону. зимового серби засніженими Під відступу час етапували 60 горами тисяч полонених. Полонені масово гинули від холоду і голоду. Дорогу назвали «шляхом смерті» : тут загинуло 45 тисяч людей. Товариші Турянського по недолі замерзли біля згаслого багаття, а його, напівживого і оброслого кригою, знайшов лікар і повернув до життя. Ці події покладено в основу повісті «ПОЗА МЕЖАМИ БОЛЮ» . У 1917 р. повість була написана на італійському острові Ельба, куди автор був інтернований як офіцер австрійської армії.

 «Поза межами болю» – експресіоністична лірична повість–поема. Твір засуджує імперіалістичну війну, що принесла «Поза межами болю» – експресіоністична лірична повість–поема. Твір засуджує імперіалістичну війну, що принесла Європі кровопролиття, смерть невинних людей. Утверджує нездоланність людського духу, силу розуму й волі до життя. Звучить гуманістична ідея: « Любов до життя і до його вищих цінностей переможе смерть» .

ЕКСПРЕСІОНІЗМ Літературно – мистецька стильова тенденція авангардизму, що сформувалася в Німеччині на початку ХХ ЕКСПРЕСІОНІЗМ Літературно – мистецька стильова тенденція авангардизму, що сформувалася в Німеччині на початку ХХ ст. Основний принцип – відображення загостреного суб`єктивного світобачення через авторське «Я» , напругу його переживань та емоцій, бурхливу реакцію на дегуманізацію суспільства. Риси експресіонізму: - відображення особистих переживань під впливом настрою; - яскравість і гострота сюжету; - рівні права потворного і прекрасного; - пошуки витоків людського зла; - заперечення реальності світу; - хвороблива напруженість.

В українській літературі започаткував експресіонізм В. Стефаник. Експресіоністами були О. Турянський, М. Куліш, М. В українській літературі започаткував експресіонізм В. Стефаник. Експресіоністами були О. Турянський, М. Куліш, М. Хвильовий, І. Дніпровський, Ю. Липа, Т. Осьмачка, М. . Бажан.

Дякую за увагу! Дякую за увагу!

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА 1. Українська література. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів (Г. Семенюк, ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА 1. Українська література. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів (Г. Семенюк, М. Ткачук, О. Слоньовська, М. Сулима, О. Ковальчук, О. Ткачук, Н. Тимків). – К. : Освіта, 2011. – 415 с. 2. Українська література 11 клас. І семестр ( О. П. Ващенко, С. М. Головатюк, Л. О. Лузан, Л. В. Манян, В. Г. Сухенко, О. М. Чхайло. – Х. : Вид. група «Основа» , 2011. – 120 с. – (Серія «Мій конспект). 3. А також матеріали з сайтів: 1) cikavinki. Blogspot. com 2) pyrohiv. com. ua/ua/regions/ read/2/karpati 3) UK. wikipedea. org 4) kubai-art. com. ua 5) libradvirna. info 6) www. ukrainianmusic. com