60-ки.ppt
- Количество слайдов: 25
Література ІІ половини ХХ ст Історичний, літературний аспекти Феномен шістдесятництва Розвиток літератури у ХХІ пол ХХІ ст
Історичне підґрунтя Після 1920 -х рр шістдесятництво стало українським відродженням l З 1930 -х до середини 1950 -х Україна жила в атмосфері сталінських терорів l Дисидентський рух l ХХ з'їзд КПРС – розвінчання “культу особи” Сталіна l перший секретар КПРС (1953– 1964) М. Хрущов l
l l l Призупинення терору Пожвавлення зв'язків із закордоном Послаблення цензури Друк раніше заборонених письменників Культ духовного самостановлення та спілкування Повернення з таборів, “реабілітація” репресованих письменників, політв'язнів
Літературний аспект l l Нестабільний, неоднозначний розвиток літератури Відхід від проголошеного ще 1934 р курсу на “соцреалізм” як “правдивого, історичноконкретного зображення дійсності в її революційному розвитку” Читач не був підготовлений до естетичного сприйняття високомистецьких творів Твори високого ґатунку виникали лише всупереч соцреалістичним вимогам
l l Завдяки митцям, які зберегли свій індивідуальний стиль і погляд, література ІІ пол ХХ ст відроджується в стильовій модерній розмаїтості У творах – активізація аналітичного і особистісного начала Утвердження гуманістичних, загальнолюдських цінностей, збагачення художніми засобами Спостерігається “Третє цвітіння” старших письменників (М. Рильський)
Феномен руху 60 -ва l l Подолання стереотипів соцреалізму Відверта опозиція до панівного режиму Паралельний розвиток діаспорної літератури Яскравий вияв “Нью-Йоркської” групи: l l l Сповідування абсолютної свободи творчості 1957 -об’єднання письменників-емігрантів “Слово” як продовження проєвропейського МУРу Видання творів репресованих митців
Постшістдесятництво l l Плеяда митців, що обрали власний шлях розвитку, відштовхнувшись від 60 -в “Київська школа” української поезії l l l Поети-естети, уникали політики, публіцистики, соціальних акцентів Неримована поезія “білий вірш” Філософія екзистенціалізму Заперечення соцреалізму Сміливі модерністичні експерименти
Представники пост-60 l l l Ігро Калинець (символіка, філософічність поезії, непередбачені асоціації) Василь Голобородько (у поезії казкові мотиви, пісенні, фольклорні) Віктор Кордун (світ відчуттів, “переінакшена” реальність поезії) Їх творчість послабила панування соцреалізму, закріпилася національна традиція, започаткована модернізмом ще 1920 рр
Вісімдесятництво l l Розмаїття стильових течій Національна спрямованість Модерністистична відкритість до європейських зразків Представники сучасної літератури l l Галина Пагутяк Ігор Римарук Василь Герасим'юк Юрій Андрухович
Postmodern Постмодернізм – один із провідних мистецьких напрямків ХХ ст. Риси: l Гра зі словом, образом, “чужим” текстом l Стильовий і тематичний синкретизм l Наскрізна іронічність Це заперечення будь-яких канонів, стильова невизначеність, змішування жанрів. Це втеча від реального світу у внутрішній, свасне переосмислення попередніх мистецьких епох. Це множинність інтерпретацій тексту, нестабільність та умовність будь-яких значень.
Поети-шістдесятники Найяскравішим виявом духовного розкріпачення епохи “Хрущовської відлиги” став рух шістдесятників. Це були молоді інтелігенти, які прагнули творчого розкріпачення, намагалися пробудити національну свідомість народу, відстоювали перевагу людських цінностей перед класовими, виступали проти соцреалістичної псевдокультури
Євген Сверстюк: “ Серед ознак шістдесятництва я на перше місце поставив би юний ідеалізм, який просвітлює, підносить і єднає… Другою ознакою я назвав би шукання правди і чесної позиції… Як третю ознаку я виділив би неприйняття, опір, протистояння офіціальній літературі… ”
Літературознавці і критики: l l Іван Світличний Іван Дзюба Євген Сверстюк Михайлина Коцюбинська (дочка молодшого брата Михайла Коцюбинського Хоми)
Художники: l l l Алла Горська Опанас Заливаха Віктор Зарецький Композитор: l Мирослав Скорик
Актори l l Іван Миколайчук Богдан Ступка Режисери l l Кіра Муратова Лесь Танюк
Письменники: l l l l l Василь Симоненко Дмитро Павличко Ліна Костенко Іван Драч Микола Вінграновський Володимир Дрозд Валерій Шевчук Євген Гуцало Ірина Жиленко
Світоглядні та естетичні настанови: l l l Лібералізм (культ свободи: особистості, нації, духу) Гуманізм Духовний демократизм (культ простої людини-трудівника) Духовний аристократизм (культ видатної творчої особистості) Естетичний максималізм (культ моральності)
Світоглядні та естетичні настанови: l l Космізм (усвідомлення причетності кожної людини до масштабних планетарних процесів) Активний патріотизм, національна самосвідомість, мова та історія – обереги нації Заперечення соцреалізму Естетична незалежність, відстоювання творчої свободи митця
Осередки шістдесятництва l Клуб творчої молоді, Київ. І після 20 х рр. легальне громадське об’єднання, яке мало мету духовного відродження України l Клуб “Пролісок”, Львів. Та сама мета
Напрямки діяльності шістдесятників: l l l Намагалися відновити зв’язок часів, розірваний сталінізмом, вернути правду Слухали ґрунтовні. Правдиві леуції з історії України Зустрічали колишніх воїнів УПА. Що поверталися з таборів Відновлювали творчий доробок митців Їздили Україною з виступами
Вели культурнопросвітницьку роботу l Відродили традицію “колядування” l Утворили аматорський хор l Влаштовували екскурсії Україною l Відвідували та l відновлювали l історичні l памятки l
l З'ясовували обставини масових поховань 1930 -х рр під Києвом (Бабин Яр – близько 100 тис, Биківнянський ліс – близько 120 тис. , знайдено могили на Лукянівському цвинтарі)
Реакція влади: 1963 – вперше після Сталінських – репресії, масові арешти l 1964 р заборонили Клуб творчої молоді l 1964 р – підпал бібліотеки АН УРСР l Переслідування і звільнення учасників вшанування ювілею перепоховання l Т. Шевченка l 1970 р вбито Аллу Горську l 1972 р арешти по всій Україні l
Микола Вінграновський: “Ми всі з одного часу, одного народу. Наші юність і молодість, наше тодішнє молоде життя мало подвійну сутність: одну офіційну, казенну, для вчителів та оцінок в школі. Другу – поза школою, де було життя справжнє, реальне. Коли ця подвійність була усвідомлена. Стався бунт: піднялася наша справжня сутність і відкинула оту офіційну, фальшиву. З цього бунту і почалося шістдесятництво
Дякую за увагу!