Ф.Бекон.pptx
- Количество слайдов: 34
Ф. Бекон засновник індуктивної логіки. Основні ідеї.
Зміст 1. Біографія Френсіса Бекона 2. Творча діяльність Ф. Бекона 3. Ф. Бекон та наука 4. Індуктивний метод 5. Висновки Література http: //www. bestreferat. ru/referat-26107. html
Мета: основною метою даної презентації є вивчення такої проблеми як індуктивна логіка відомого філософа – Френсіса Бекона. Ключові поняття: Індуктивні логіка - логіка індукції, сукупність теорій, в яких вивчаються висновки з посилок, необхідних, але недостатніх для логічної дедукції.
Дедукція Індукція - висновок за правилами логіки; ланцюг умовиводів (міркування), ланки якої (висловлювання) пов'язані відношенням логічного слідування. - вид узагальнень, пов'язаних з передбаченням результатів спостережень і експериментів на основі даних минулого досвіду.
Біографія Френсіса Бекона Френсіс Бекон (1561 -1626) вважається засновником дослідної науки Нового часу. Він був першим філософом, який поставив перед собою завдання створити науковий метод. У його філософії вперше були сформульовані головні принципи, що характеризують філософію Нового часу.
Бекон походив із знатного роду і протягом всього свого життя займався громадською та політичною діяльністю: був адвокатом, членом палати громад, лорд-канцлером Англії. Незадовго до кінця життя суспільство висловило йому осуд, звинувативши у хабарництві при веденні судових справ. Він був засуджений до великого штрафу (40000 ф. ст. ), позбавлений парламентських повноважень, звільнений з суду. Помер в 1626 р. , застудившись, коли набивав курку снігом, щоб довести, що холод забезпечує збереження м'яса від псування, і тим самим продемонструвати силу розробляється їм експериментального наукового методу.
Творча діяльність Ф. Бекона З самого початку своєї творчої діяльності Бекон виступив проти, панувавшої в той час, схоластичної філософії і висунув доктрину "природною" філософії, що ґрунтується на дослідному пізнанні. Погляди Бекона сформувалися на основі досягнень натурфілософії Відродження і включали в себе натуралістичне світогляд з основами аналітичного підходу до досліджуваних явищ і емпіризмом. Він запропонував велику програму перебудови інтелектуального світу, піддавши різкій критиці схоластичні концепції попередньої і сучасної йому філософії.
Бекон прагнув привести "межі розумового світу" у відповідність з усіма тими величезними досягненнями, які відбувалися в сучасному Бекону суспільстві XV-XVI століть, коли найбільший розвиток отримали досвідчені науки. Бекон висловив рішення поставленої задачі у вигляді спроби "великого відновлення наук", яку виклав у трактатах: "Про гідність та примноження наук" (найбільшому своєму творі), "Новому Органоні" (його головному творі) та інших роботах з "природної історії" , що розглядають окремі явища і процеси природи.
Ф. Бекон та наука Розуміння науки у Бекона включало, насамперед, нову класифікацію наук, в основу якої він поклав такі здібності людської душі, як пам'ять, уява (фантазія), розум. Відповідно до цього головними науками, по Бекону, повинні бути історія, поезія, філософія. Вище завдання пізнання всіх наук, згідно Бекону, - панування над природою та удосконалення людського життя. За словами голови "Будинку Соломона" (свого роду дослідного центру, Академії, ідея якого була висунута Беконом в утопічному романі "Нова Атлантида"), "метою нашого суспільства є пізнання причин і прихованих сил усіх речей і розширення влади людини над природою, доки все не стане для нього можливим ".
Критерій успіхів наук - ті практичні результати, до яких вони призводять. "Плоди та практичні винаходи суть як би поручителі і свідки істинності філософій". Знання - сила, але тільки таке знання, яке істинно. Тому Бекон проводить розрізнення двох видів досвіду: плодоносного і світлоносного. Перший - це такі досліди, які приносять безпосередню користь людині, світлоносний - ті, мета яких полягає в пізнанні глибоких зв'язків природи, законів явищ, сил природи. Другий вид дослідів Бекон вважав більш цінними, оскільки без їх результатів неможливо здійснити плодоносні досліди. Недостовірність одержуваного нами знання обумовлена, вважає Бекон, сумнівної формою доказу, яка спирається на силогістичну форму обґрунтування ідей, що складається з суджень і понять.
Проте поняття, як правило, утворюються недостатньо обґрунтовано. У своїй критиці теорії арістотелівського силогізму Бекон виходить з того, що використовуються в дедуктивному доказі загальні поняття результат досвідченого знання, отриманого виключно поспішно. Зі свого боку, визнаючи важливість загальних понять, що складають фундамент знань, Бекон вважав, що головне - це правильно утворювати ці поняття, тому якщо це робиться поспішно, випадково то немає міцності і в тому, що на них побудовано. Головним кроком у реформі науки, запропонованому Беконом, має бути вдосконалення методів узагальнення, створення нової концепції індукції.
Індуктивний метод Дослідно-індуктивний метод Бекона полягав у поступовому утворенні нових понять шляхом тлумачення фактів і явищ природи. Тільки за допомогою такого методу, на думку Бекона можна відкривати нові істини, а не топтатися на місці. Не відкидаючи дедукцію, Бекон так визначав відмінність і особливості цих двох методів пізнання: "Два шляхи існують і можуть існувати для відшукання і відкриття істини. Один здіймаються відчуттів і деталей до найбільш загальних аксіом і, ідучи від цих підстав і їх непохитної істинності обговорює і відкриває середні аксіоми. Цим шляхом і користуються нині. Інший же шлях виводить аксіоми з відчуттів і деталей, піднімаючись безперервно і поступово поки, нарешті, не призводить до найбільш загальних аксіом. Це шлях істинний, але не випробуваний ".
Хоча проблема індукції ставилася і раніше попередніми філософами, тільки у Бекона вона набуває чільне значення і виступає першорядним засобом пізнання природи. На противагу індукції через просте перерахування, поширене в той час він висуває на передній план істинну, за його словами, індукція, що дає нові висновки, одержувані не тільки на підставі спостереження підтверджування фактів, скільки в результаті вивчення явищ, які суперечать доводам. Один-єдиний випадок здатний спростувати необдумане узагальнення. Зневага до так званих інстанціях по Бекону, - головна причина помилок, забобонів.
У індуктивний метод Бекона в якості необхідних етапів входять збір фактів та його систематизація. Бекон висунув ідею складання 3 -х таблиць дослідження: таблиць присутності, відсутності, і проміжних ступенів. Якщо - візьмемо улюблений Беконом приклад - хтось хоче знайти формулу тепла, то він збирає в першій таблиці різні випадки тепла, прагнучи відсіяти все те, що з теплом не пов'язано. У другій таблиці він збирає разом випадки, які подібні випадкам у першій, але не мають тепла.
Наприклад, в першу таблицю можуть бути включені промені сонця, які створюють тепло, у другу промені, які виходять від місяця або зірок, які не створюють тепла. На цій підставі можна виділити всі ті речі, які є в наявності, коли тепло присутньо, нарешті, в третій таблиці збирають випадки, в яких тепло присутньо в різному ступені. Використовуючи ці три таблиці разом ми можемо, згідно Бекону, з'ясувати причину, яка лежить в основі тепла, а саме - на думку Бекона - рух. У цьому виявляється принцип дослідження загальних властивостей явищ, їх аналіз.
У індуктивний метод Бекона входить і проведення експерименту. При цьому важливо варіювати експеримент, повторювати його, переміщати з однієї області в іншу, змінювати обставини на зворотні і пов'язувати з іншими. Після цього можна перейти до вирішального експерименту.
Бекон висунув дослідне узагальнення фактів як стрижня свого методу, однак він не був захисником одностороннього його розуміння. Емпіричний метод Бекона відрізняє те, що він у максимальному ступені спирається на розум при аналізі фактів. Бекон порівнював свій метод з мистецтвом бджоли, яка, здобуваючи нектар з квітів, переробляє його в мед власним умінням. Він засуджував грубих емпіритиків, які подібно мурахам збирають все, що їм трапляється на шляху (маючи на увазі алхіміків), а також тих умоглядних догматиків, які, як павук, тчуть павутину знання з себе (маючи на увазі схоластів).
Передумовою реформи науки має стати, за задумом Бекона, і очищення розуму від помилок, яких він нараховує 4 види. Ці перешкоди на шляху пізнання він називає ідолами, ідоли роду, печери, площі, і театру. Ідоли роду - це помилки, зумовлені спадковою природою людини. Мислення людини має свої недоліки, тому що "уподібнюється нерівному дзеркалу яке, домішуючи до природи речей свою природу відображає речі у викривленому та спотвореному вигляді". Людина постійно тлумачить природу за аналогією з людиною, що знаходить своє вираження в теологічному приписуванні природі кінцевих цілей, які їй невластиві. У цьому і проявляються ідоли роду. До ідолу роду Бекон відносить і прагнення людського розуму до необгрунтованих узагальнень.
Розроблений Беконом індуктивний метод, який лежить в основі науки, повинен, на його думку, досліджувати внутрішньо властиві матерії форми, що є матеріальною сутністю належить предмету властивості - певного виду руху. Щоб виділити форму властивості, треба відокремити від предмета все випадкове. Це виключення випадкового, звичайного, уявний процес, абстракція. Беконовскі форми - це форми "простих природ", або властивості, які вивчають фізик. Прості природи - це такі речі, як гаряче, вологе, холодне, важке і т. д.
Вони подібні до "алфавіту природи", з якого багато речей можуть бути складені. Бекон посилається на форми, як на "закони". Вони - детермінанти елементи фундаментальних структур світу. Поєднання різних простих форм дає все розмаїття реальних речей. Розвинуте Беконом розуміння форми протиставлялося їм умоглядно тлумачення форми у Платона і Аристотеля, тому для Бекона форма - свого роду рух матеріальних часток, що складають тіло.
У теорії пізнання, для Бекона, головне - дослідити причини явищ. Причини можуть бути різними - або діючими, якими займається фізика, або кінцевими, якими займається метафізика.
Методологія Бекона в значній мірі передбачила розробку індуктивних методів дослідження в наступні століття, аж до XIX ст. проте Бекон у своїх дослідженнях недостатньо підкреслював роль гіпотези в розвитку знання, хоча в його часи вже зароджувався гіпотетико-дедуктивний метод осмислення досвіду, коли висувається те чи інше припущення, гіпотеза і з неї виводяться різні слідства. При цьому дедуктивно здійснювані висновки постійно співвідносяться з досвідом. У цьому відношенні велика роль належить математиці, якою Бекон не володів достатньою мірою, так і математичне природознавство в той час тільки формувалося.
Висновки Вплив філософії Бекона на сучасне йому природознавство і подальший розвиток філософії величезне. Його аналітичний науковий метод дослідження явищ природи, розробка концепції необхідності її експериментального вивчення зіграли свою позитивну роль у досягненнях природознавства XVI-XVII століть. Логічний метод Бекона дав поштовх розвитку індуктивної логіки. Класифікація наук Бекона була позитивно сприйнята в історії наук і навіть покладена в основу поділу наук французькими енциклопедистами.
Хоча поглиблення раціоналістичної методології у подальшому розвитку філософії знизило після смерті Бекона його вплив у XVII ст. , В наступні століття ідеї Бекона придбали своє нове звучання. Вони не втратили свого значення аж до XX ст. Деякі дослідники навіть розглядають його як попередника сучасної інтелектуального життя і пророка прагматичної концепції істини. (Мається на увазі його вислів: "Що в дії найбільш корисно, то і в знанні найбільш істинно". )
Дякую за увагу!
Ф.Бекон.pptx