Petrikivskiy_rozpis_Shvets_Alisa.pptx
- Количество слайдов: 19
“Види декоративно-ужиткового мистецтва. Петриківський розпис. ” Виконала Студентка групи ЗОМ-13 Швець Алiса
“Основоположниками декоративноужиткового мистецтва були гончарі, теслі, різьбярі по дереву і кістці, муляри, ковалі та золотоковалі, ткалі і ткачі, зброярі – ремісники, люди, чиї артистично зроблені речі, радуючи наше око, наповнюють музеї” М. Горький.
Неможливо уявити наш побут безлічі необхідних предметів: меблів, посуду, тканин, одягу, ваз для квітів тощо. Ті предмети, які не тільки виконують свої практичні функції, але й мають естетичні якості, належать до творів декоративно-ужиткового мистецтва. Народні художні промисли збереглися до наших днів. Це предмети оздоблення і прикраси. У кожного народу є свої промисли, обумовлені кліматичними умовами, навколишньою природою, традиціями. Особливе місце в декоративно-ужитковому мистецтві посідає розпис.
Декоративно-ужиткове мистецтво: предмети побуту.
Всі речі приваблюють барвистістю, радісним сприйняттям світу
У 1958 році за ініціативою Федора Панко була створена фабрика петриківського розпису, що проіснувала до початку 2000 -х років. За радянських часів на фабриці працювали близько півтисячі людей. Петриківські тарілки, скарбнички та інші сувеніри були візитівкою України, їх експортували до 80 країн світу. В 2011 році фабрику було знищено: невідомі демонтували верстати та преси. На сьогодняшній день близько 200 місцевих мешканців розмальовують тарілки у себе вдома. Також є центр народного мистецтва, в якому працюють чотири десятки майстрів.
Рослинний орнамент є основою композиції, у якій органічно вписуються фантастичні птахи, комахи
Традиції петриківського розпису передаються з покоління в покоління. Такі відомі майстри, як Ф. Панко, Н. Білокінь, К. Білокур, Т. Пата, родина Вакуленко, створили безліч яскравих зразків декоративного розпису.
Природні явища й реальні форми надихають майстрів на створення барвистих декоративних композицій.
Мотиви садових і лугових квітів, ягід калини органічно зливаються з фантастичними птахами, прообразами яких є голубі, лелеки.
Емоційний образ вирішується за допомогою кольору, абрисом елементів.
Прийоми нанесення петриківського розпису. Усі розписи робляться без попереднього малюнка олівцем, відразу пензлем. Акварель і гуаш – основні фарбувальні матеріали.
Щоб створити композиції петриківського розпису, необхідно опанувати деякі прийоми нанесення окремих мазків. “Гребінець” мазок, що починається зі стовщення. Його виконують натиском пензля і завершують тоненьким вусиком, який передають за допомогою легкого дотику кінчика пензля. Покладені поряд кілька таких мазків нагадують гребінець.
“Зернятко” – мазок, який накладається найлегшим дотиком більш сильного натиску. Коли мазки “зернятко” покладені по обидва боки від стеблини вістрям у різні боки, зображення нагадує колосок. “Горішок” – складається з двох мазків, вигнутих півлунками й розташованих один проти одного.
Перехідний мазок – накладається одним пензлем, але двома фарбами. При цьому сухим пензлем беруть одну фарбу (наприклад зелену), а потім другу (жовту). На папері залишається слід від жовтої фарби, яка плавно переходить у зелену. Відбиток пальця дозволяє створити ягідки.
Більшість елементів виконані плавними вільними мазками різних розмірів. Це надає композиціям ліричності та співучості.
Робота майстра Г. І. Павленка-Черниченка “Блакитні квіти і птахи”
Композиція “Дерева життя”