Скачать презентацию Казаков Г В канд арх доц НУ Скачать презентацию Казаков Г В канд арх доц НУ

Fizika_Kazakov.pptx

  • Количество слайдов: 47

Казаков Г. В. канд. арх. , доц. НУ «Львівська політехніка» АРХІТЕКТУРНА ФІЗИКА: ОСНОВИ АРХІТЕКТУРНОЇ Казаков Г. В. канд. арх. , доц. НУ «Львівська політехніка» АРХІТЕКТУРНА ФІЗИКА: ОСНОВИ АРХІТЕКТУРНОЇ СВІТЛОЛОГІЇ

ЗМІСТ: 1. СВІТЛО ПРИРОДНЕ. 1. 1. Основні поняття і величини. 1. 2. Світлотехнічні закони. ЗМІСТ: 1. СВІТЛО ПРИРОДНЕ. 1. 1. Основні поняття і величини. 1. 2. Світлотехнічні закони. 1. 3. Природне освітлення в архітектурі. 1. 4. Розрахунок природного освітлення будинків. 2. ІНСОЛЯЦІЯ. 2. 1. Інсоляція в архітектурі. 2. 2. Методи інсоляційних розрахунків 2. 3. Сонцезахист та використання сонячної енергії. 3. СВІТЛО ШТУЧНЕ. 3. 1. Електричні лампи. 3. 2. Освітлювальні прилади. 3. 3. Зовнішнє архітектурне освітлення. 4. ЗІР ТА АРХІТЕКТУРНЕ БАЧЕННЯ. 4. 1. Око та його будова. 4. 2. Адаптація та інші властивості зору. 4. 3. Оптичні корекції в архітектурі. 5. КОЛІР. 5. 1. Поняття про колір. 5. 2. Кольорові системи. 5. 3. Психологія дії кольору на людину.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА: 1. Архитектурная физика: Учебник для студ. вузов, обуч. по напр. и специальности РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА: 1. Архитектурная физика: Учебник для студ. вузов, обуч. по напр. и специальности «Архитектура» . / Авт. : В. К. Лицкевич, Л. Н. Макриненко, Н. В. Мигалина и др. ; Под ред. проф. Н. В. Оболенского. – М. : Стройиздат, 1997. – 448 с. 2. Гусев Н. М. Основы строительной физики. – М. : Стройиэдат, 1975. – 440 с. 3. Скриль І. Н. , Скриль С. І. Основи архітектурної світлології (розрахунок і проектування природного, штучного й суміщеного освітлення та інсоляції). /Навчальний посібник. – Полтава: ПНТУ, 2004, – 225 с. 4. Казаков Г. В. Сучасна світлова архітектура. – Львів: Растр-7, 2010. – 620 с. ; 5. Казаков Г. В. Архітектурна фізика: основні поняття і величини. /Навчальний посібник. – Львів: НУЛП, 2012. – 259 с. 6. Гусев Н. М. , Макаревич В. Г. Световая архитектура. – М. : Стройиздат, 1973. – 248 с. 7. Келер В. , Лукхард В. Свет в архитектуре. – М. , Госстройиздат, 1961. – 182 с, 8. Тваровский М. Солнце в архитектуре. –М. : Стройиздат, 1977. – 288 с. 9. Штейнберг А. Я. Расчет инсоляции зданий. –Киев, Будівельник, 1975. - 120 с.

1. 1. 1. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ ПРОМЕНИСТА ЕНЕРГІЯ. Любе тіло нагріте вище температури 1. 1. 1. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ ПРОМЕНИСТА ЕНЕРГІЯ. Любе тіло нагріте вище температури абсолютного нуля є джерелом випромінювання енергії (Dж, к. Вт. ). Сонце є джерелом енергії у космосі. На один квадратний кілометр земної поверхні на середніх широтах припадає приблизно 700 тисяч к. Вт енергії. 1 2 ПРОМЕНИСТИЙ ПОТІК (Ф). Це потужність променистої енергії, що зазнає певних змін в часі або є стабільною та визначається за відповідними формулами: (1, 2) , де Q – кількість випромінюваної енергії; t – відрізок часу. ОПТИЧНЕ ВИПРОМІНЮВАННЯ. Має дуже широкий діапазон і складається з хвиль довжиною від 10 -2 нм до 10 м (нм – 1: 10000 мм або 1 мілімікрон). СПЕКТР ВИПРОМІНЮВАННЯ. Це розподіл у просторі складного випромінювання, яке складається з елементарних простих ділянок, які характеризуються вузькою полосою частоти або довжини хвили. ПРИРОДНЕ ОПТИЧНЕ ВИПРОМІНЮВАННЯ. Це випромінювання, спектр якого за даними МКО поділяється на три області: УЛЬТРАФІОЛЕТОВА 280… 315 нм; ВИДИМЕ СВІТЛО 380 -400… 760 -780 нм; ІНФРАЧЕРВОНА 780 нм … 1 мм. ВИДИМЕ ВИПРОМІНЮВАННЯ. Це світлові промені, які сприймаються оком людини. Воно може бути однорідним або монохроматичним та неоднорідним або поліхроматичним. Однорідне випромінювання діючи на око людини викликає відчуття кольору: ФІОЛЕТОВИЙ 380… 450 нм; ЖОВТИЙ 575… 585 нм; СИНІЙ 450… 480 нм; ОРАНЖЕВИЙ 585… 620 нм; ЗЕЛЕНИЙ 510… 550 нм; ЧЕРВОНИЙ 620… 760 нм

1. 1. 2. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ ЕФЕКТ ПУРКІНЬЄ. Це зсув чутливості ока з 1. 1. 2. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ ЕФЕКТ ПУРКІНЬЄ. Це зсув чутливості ока з зелено-жовтої до зеленоблакитної ділянки спектру (максимуму від 560 до 510 нм) при переході від денного до сутінкового природного освітлення. У цих умовах меншу виразність набувають відтінки червоного кольору та більшу – відтінки синього (рис. 1. ). Рис. 1. По вертикалі та горизонталі спектральна чутливість ока і довжина хвилі. Зміна чутлівості ока: 1 - день; 2 – сутінки. 3 4 5 Рис. 2. ЯСКРАВІСТЬ (L, B) є світловою величиною, яку безпосередньо сприймає око. Вона визначається як поверхнева щільність сили світла в заданому напрямі, рівна відношенню сили світла до площі проекції поверхні, що світиться, на площину, перпендикулярну до того ж напряму. Світловий потік, відбитий від поверхні або від тіла, що саме світиться, потрапляючи на світлочутливу оболонку ока, викликає світлове відчуття. При цьому рівень світлового відчуття визначається величиною сили світла, що випромінюється поверхнею, яка розглядається оком. Якщо око розглядає плоску поверхню площею S, випромінюючу рівномірно в напрямі, перпендикулярному до неї, силу світла I, то яскравість поверхні у напрямі ока визначається рівнянням (3). При нерівномірній яскравості поверхні, що світить, її визначають для нескінченно малої ділянки поверхні за формулою(4). Якщо розглядати ту ж поверхню, що світить, під кутом α до її перпендикуляра, то око побачить частину цієї поверхні, а саме її проекцію на напрям, перпендикулярний до лінії зору площею S cosα. В цьому випадку яскравість виражається рівнянням (5). Одиницею яскравості служить ніт (нт). Вище наведені формули показують, що світлове відчуття від поверхні, що світить, не залежить відстані до неї за умолви відсутності поглинання світла.

6 1. 1. 3. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ ТІЛЕСНИЙ КУТ. Це частина простору, обмежену 6 1. 1. 3. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ ТІЛЕСНИЙ КУТ. Це частина простору, обмежену конічною (або пірамідальною) поверхнею. Вимірюється відношенням площі S, яку він вирізає на поверхні сфери, описаної з його вершини, до квадрата радіусу цієї сфери за формулою 6) та рис (3). Одиницею тілесного кута служить 1 стерадіан (ср), кут, який вирізає на поверхні сфери ділянку, рівну квадрату радіусу. 7 8 СИЛА СВІТЛА (І). Світловий потік визначає тільки загальну світлову потужність джерела світла. При випромінюванні джерелом однакового світлового потоку у Рис. 3. всіх напрямках для характеристики цього випромінювання було б досить знати величину світлового потоку. Проте використовувані на практиці джерела світла розподіляють світловий потік в просторі нерівномірно. Тому для характеристики світлової дії джерела світла в якому-небудь певному напрямі користуються поняттям сили світла. Силою світла I джерела в даному напрямі називають просторову щільність світлового потоку, рівну відношенню світлового потоку до величини тілесного кута dω, в якому рівномірно розподіляється випромінювання. (7) Якщо світловий потік Ф рівномірно розподіляється в тілесному куті ω , то сила світла в напрямі осі тілесного кута визначається за формулою: (8). Одиниця вимірюванн сили світла 1 люмен (лм). СВІТЛОВИЙ ВЕКТОР. Це переважаючий напрям падіння світла у просторі. Характеризується направленістю або кутами падіння світла у горизонтальній і вертикальній площинах, а також модулем світлового вектора, як максимальною різницею освітленості на протилежних поверхнях площини перпендикулярної до його напрямку | |.

1. 1. 4. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ 9 ОСВІТЛЕНІСТЬ (Е). Зазвичай визначається як поверхнева 1. 1. 4. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ 9 ОСВІТЛЕНІСТЬ (Е). Зазвичай визначається як поверхнева щільність світлового потоку випромінювання, падаючого на поверхню, яка дорівнює відношенню світлового потоку Ф до величини освітлюваної поверхні S, по якій він рівномірно розподілений. При нерівномірному та рівномірному розподілі світлового потоку за площею використовуються формули (9, 10). З формул видно, що освітленість не залежить від фактури, кольору та інших властивостей освітлюваної поверхні. Одиниця освітленості люкс (лк). 1 лк це щільність світлового потоку в 1 лм, рівномірно розподіленого на поверхні площею 1 м 2. 10 11 12 13 Рис. 4. Практично освітленість зручніше визначати по силі світла. Залежність між освітленістю і силою світла знаходиться таким чином. Уявимо точкове джерело світла, розташоване в центрі сфери радіусом r. Освітленість площі d. S нормально розташованої до світла визначається за вище наведеною формулою (9). Якщо d. S замінити виразом, отриманим з рівняння (11) то дістанемо формулу (12) для прямого падіння світла. При розташуванні площадки під деяким кутом α до падаючого світлового потоку, освітлена площа буде обчислюватися таким чином: d. S 1=d. Scosα ; Тоді за формулою (13), освітленість певної ділянки площі, прямо пропорційна силі світла I та cos кута падіння світлового потоку, випромінюваною у напрямі до цієї ділянки джерелом світла, і обернено пропорційна квадрату відстані r 2 від джерела світла до освітлюваної ділянки площі.

1. 1. 5. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ СЕРЕДНЯ ЦИЛІНДРИЧНА ОСВІТЛЕНІСТЬ. Це середня щільність світлового 1. 1. 5. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ВЕЛИЧИНИ СЕРЕДНЯ ЦИЛІНДРИЧНА ОСВІТЛЕНІСТЬ. Це середня щільність світлового потоку на бічній поверхні вертикально розташованого циліндра, радіус та висота якого прямують до нуля. СЕРЕДНЯ СФЕРИЧНА ОСВІТЛЕНІСТЬ. Це середня щільність світлового потоку на поверхні сфери, радіус якої прямує до нуля. 14 15 СЕРЕДНЯ НАПІВСФЕРИЧНА ОСВІТЛЕНІСТЬ. Це середня щільність світлового потоку на поверхні напівсфери, радіус якої прямує до нуля. До напівсферичної освітленості необхідно вказувати вектор орієнтації у просторі. КОЕФІЦІЕНТ ПРИРОДНОЇ ОСВІТЛЕНОСТІ (К П О, е) - це виражене у відсотках відношення одночасної природної освітленості, що створюється в певній розрахунковій точці заданої площини всередині приміщення світлом неба, безпосередньо або після відбиття (Ев ), до значення зовнішньої горизонтальної освітленості, що створюється світлом повністю відкритого небосхилу ЕЗ (14). КОНТРАСТНІСТЬ. Це важлива для сприйняття архітектури та для забезпечення комфорту робочого місця величина, що характеризує тінеутворюючу дію світла і оцінюється відношенням направленого і розсіяного світла або модуля світлового вектора до середньої сферичної освітленості (15).

 Рис. 5. Світлотехнічні засоби вимірювання просторової освітленості, яка відповідає тривимірному сприйняттю простору людським Рис. 5. Світлотехнічні засоби вимірювання просторової освітленості, яка відповідає тривимірному сприйняттю простору людським оком та характеру архітектурного середовища: а, б) середньої сферичної освітленості за допомогою насадок на фотоелемент (за даними А. А. Гершуна, В. А. Соловйова та ін. ); в) середньої циліндричної освітленості за допомогою насадки на фотоелемент (за даними В. А. Соловйова та ін. ); г, д) середньої напівсферичної та сегментної освітленості за допомогою екранів-насадок (за даними А. А. Гершуна, Д. П. Лазарєва та ін. ); е, є) середньої сферичної та практично любої іншої освітленості за допомогою багатогранних або «квазікульових» світловимірювальних вузлів: фірми «Tingstram» та наукової розробки канд. архіт. , доц. Г. В. Казакова.

1. 2. 1. ЗАКОН ПРОЕКЦІЇ ТІЛЕСНОГО КУТА Згідно цього закону, освітленість в точці приміщення, 1. 2. 1. ЗАКОН ПРОЕКЦІЇ ТІЛЕСНОГО КУТА Згідно цього закону, освітленість в точці приміщення, створювана небом з рівномірною яскравістю, прямо пропорційна яскравості неба і площі проекції на освітлювану поверхню тілесного кута, під яким видна ділянка неба з даної точки приміщення (16). L 1 L 2 16 Рис. 5. Схема до закону проекції тілесного кута та визначення відносної світлової активності світлових отворів для робочої поверхні , яка розташована у вертикальній і горизонтальній площинах. Таким чином, d. I=Ld. S підставляємо d. E=Cosa/R 2 при R=1 дістаємо d. E=Ld. SCosa d. SCosa=d. G тоді d. E=Ld. G при рівномірній яскравості E=LG, де d. S – елементарна ділянка неба, м; E - освітленість в точці, лк; L -яскравість неба, нт; G - площа проекції тілесного кута на площину, що освітлюється, м. Наслідки: 1. Визначення відносної світловіої активності отворів у стінах та стелі. 2. Побудова графіків Данилюка.

1. 2. 2. ЗАКОН СВІТЛОТЕХНІЧНОЇ ПОДІБНОСТІ E 1 = E 2 17 Рис. 6. 1. 2. 2. ЗАКОН СВІТЛОТЕХНІЧНОЇ ПОДІБНОСТІ E 1 = E 2 17 Рис. 6. Схема доведення закону світлотехнічної подібності, з якої видно , що різні за величиною приміщення і світлові отвори І і ІІ можуть мати одну й ту ж проекцію тілесного кута G. За законом проекції тілесного кута в приміщеннях з такими світловими отворами буде однакова освітленість. Логічним продовженням закону проекції тілесного кута є закон світлотехнічної подібності (рис. . ), який формулюється таким чином: якщо різні світлові отвори мають один і той же тілесний кут та однакову яскравість L 1=L 2 =const, то освітленість в точці приміщення не залежить від абсолютних розмірів світлових отворів (17). Наслідки : 1. Закон світлотехнічної подібності дозволяє при дослідженні природного освітлення приміщень використовувати моделювання. В даному випадку маємо на увазі використання моделі приміщення та лабораторної установки “ штучне небо ”. 2. Цілком достовірні дані можна отримати в тому разі, якщо модель приміщення виконана в масштабі 1: 20 і збережені в ній всі геометричні та світлотехнічні параметри.

1. 3. 1. ПРИРОДНЕ ОСВІТЛЕННЯ В АРХІТЕКТУРІ ПОДІЛЯЄТЬСЯ: 1. За часом та інтенсивністю (денне, 1. 3. 1. ПРИРОДНЕ ОСВІТЛЕННЯ В АРХІТЕКТУРІ ПОДІЛЯЄТЬСЯ: 1. За часом та інтенсивністю (денне, нічне, тис. км сутінкове); 2. За рівнем освітленості (високий, середній, СОНЦЕ низький). 3. Співвідношенням направленого і розсіяного світла (пряме і дифузне). 4. Розподілом яскравості неба (хмарного та ясного). 5. Спектром світла (денний і АТМОСФЕРА сутінковий). 6. Динамічністю освітлення. СКЛАДАЄТЬСЯ з суми (18): 1. Світло від Сонця (Ес); 2. Світло від неба (Ен); 3. Світло відбите від Землі (Ез). ХМАРИ E = E + E 18 Σ ЗЕМЛЯ СОНЯЧНА РАДІАЦІЯ: Пряма Відбита Поглинута Розсіяна Повернута Рис. 7. КОНВЕКЦІЯ ВИПРОМІНЕННЯ ТЕПЛОПРОВІДНІСТЬ ~150 млн. км 700 c н з СВІТЛОВИЙ ПОТІК при падінні на фізичне тіло складається з трьох частин: відбитої (Ф ρ); пропущеної (Ф τ); поглинутої (Фα) : Ф Σ = Ф ρ+ Ф τ + Ф α 19 або, якщо поділити на ФΣ (20), то сума відповідних коефіциентів дорівнює одиниці: 1=ρ + τ + α. 20 За характером відбиття світла розрізняють: дифузне (закон косінуса), направлене, розсіяно-направлене (рис. 8 ). Рис. 8.

Світло в народній архітектурі півдня (Судан) і півночі (Аляска) Світло в народній архітектурі півдня (Судан) і півночі (Аляска)

1. 3. 2. ФУНКЦІЇ СВІТЛА В АРХІТЕКТУРІ ЛЮДИНА І СВІТЛО ДІЯ СВІТЛА НА ЛЮДИНУ: 1. 3. 2. ФУНКЦІЇ СВІТЛА В АРХІТЕКТУРІ ЛЮДИНА І СВІТЛО ДІЯ СВІТЛА НА ЛЮДИНУ: 1. ПРЯМА (інформаційна 75 -80%, психофізіологічна – зорові образи, позитивні емоції); 2. НЕПРЯМА ДІЯ (теплова, загарна, вітаміноутворююча); 3. ОПОСЕРЕДКОВАНА (бактерицидна) СВІТЛОВІ ВЕЛИЧИНИ ФУНКЦІЇ СВІТЛА

1. 3. 3. МОДЕЛЮВАННЯ ПРИРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ В). Рис. 9. Лабораторні установки штучне небо напівсферичного 1. 3. 3. МОДЕЛЮВАННЯ ПРИРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ В). Рис. 9. Лабораторні установки штучне небо напівсферичного та прямокутного типу (а, б), а також приклади моделювання природного освітлення (в) у приміщеннях з різними розмірами вікон (15, 30, 45, 60%).

1. 4. 1. РОЗРАХУНОК ПРОРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ ТЕРМІНИ ТА СИСТЕМИ ОСВІТЛЕННЯ СВІТЛОВИЙ КЛІМАТ – це 1. 4. 1. РОЗРАХУНОК ПРОРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ ТЕРМІНИ ТА СИСТЕМИ ОСВІТЛЕННЯ СВІТЛОВИЙ КЛІМАТ – це сукупність умов освітлення а) певної місцевості. УМОВНА РОБОЧА ПОВЕРХНЯ – горизонтальна поверхня умовно прийнята на рівні 0, 8 м від підлоги. ХАРАКТЕРНИЙ ПОПЕРЕЧНИЙ ПЕРЕРІЗ – поперечний переріз приміщення площиною перпендикулярною до вікон або до повздовжньої осі, до якої повинна потрапити ділянка з найбільшою кількістю робочих місць. ПРИРОДНЕ ОСВІТЛЕННЯ – система освітлення приміщень світлом від неба: прямим або відбитим. ПРИРОДНЕ БОКОВЕ ОСВІТЛЕННЯ – це освітлення приміщення крізь отвори у стінах. ПРИРОДНЕ ВЕРХНЄ ОСВІТЛЕННЯ – це освітлення приміщення крізь ліхтарі та отвори у покритті або у місцях перепадів висот. ПРИРОДНЕ КОМБИНОВАНЕ ОСВІТЛЕННЯ – це бокове і верхнє освітлення приміщення. СУМІЩЕНЕ ОСВІТЛЕННЯ – це доповнення недостатнього природного освітлення приміщення штучним світлом. ЗМІШАНЕ ОСВІТЛЕННЯ – це одночасне використання природного та штучного освітлення приміщення. ШТУЧНЕ ОСВІТЛЕННЯ – це освітлення приміщення (загальне, місцеве комбіноване) джерелами штучного світла (свічами, лампами, світло діодами). б) Рис. 10. Схеми систем природного освітлення: бокового, верхнього комбінованого, а також приклад макетування системи верхнього природного освітлення археологічного музею у Великобританії (м. Делфі, арх. А. Томбазіс , проф. Рис. 3. М. Вілсон та ін. )

ПРИКЛАДИ СИСТЕМ ПРИРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ У КРАЇНАХ ЄС: (ВІСТАВКОВІ, АДМІНІСТРАТИВНІ, ТУРИСТИЧНІ, ВІРОБНИЧІ БУДИНКИ) ПРИКЛАДИ СИСТЕМ ПРИРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ У КРАЇНАХ ЄС: (ВІСТАВКОВІ, АДМІНІСТРАТИВНІ, ТУРИСТИЧНІ, ВІРОБНИЧІ БУДИНКИ)

 1. 4. 2. РОЗРАХУНОК ПРОРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ 21 ПОПЕРЕДНІЙ АБО ПРИБЛИЗНИЙ 22 23 24 1. 4. 2. РОЗРАХУНОК ПРОРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ 21 ПОПЕРЕДНІЙ АБО ПРИБЛИЗНИЙ 22 23 24 Необхідну площу світлових прорізів для бокового і верхнього освітлення, яка забезпечує нормативне значення КПО, наближено можна визначити за формулами (21 та 22). Де, SВ ; SВ - площі світлових прорізів при боковому й верхньому освітленні, м 2; SП - площа підлоги приміщення, м 2; e. Н - нормоване значення КПО (береться з табл. 1 або 2); KЗ - коефіцієнт запасу (береться з табл. 3); ηВ - світлова характеристика вікон (визначається за табл. 4); ηЛ - світлова характеристика ліхтаря або світлового прорізу у покритті (за табл. 5 і 6); KБД - коефіцієнт, який враховує затінення вікон протистоячими будинками (табл. 7). τ0 - загальний коефіцієнт пропускання світловим отвором вікном за формулою (23), де τ1 - коефіцієнт пропускання світла матеріалом; τ2 - коефіцієнт, який враховує втрати світла у віконних рамах; τ3 - коефіцієнт, який враховує втрати світла в несучих конструкціях (при боковому освітленні = 1), коефіцієнти , і беруться з табл. 8; τ4 - коефіцієнт, який враховує втрати світла в сонцезахисних пристроях ( табл. 9); τ5 - коефіцієнт, який враховує втрати світла від захисної сітки, що встановлюється під світловими ліхтарями, приймається 0, 9; r 1 - коефіцієнт, який враховує підвищення КПО при боковому освітленні завдяки відбиттю світла від поверхонь приміщення (визначається за даними табл. 10); r 2 - коефіцієнт, який враховує підвищення КПО при верхньому освітленні завдяки відбиттю світла від поверхонь приміщення (визначається за даними табл. 11); Кл - коефіцієнт, який враховує тип ліхтаря (береться з табл. 12). При використанні зенітних ліхтарів у вигляді окремих світлових прорізів у покритті кількість останніх може бути визначена за формулою (24), де, SЛ - площа окремого світлового прорізу. При комбінованому освітленні, тобто при наявності вікон і ліхтарів, площа останніх може бути визначена за формулами (21) і (22), поділивши глибину приміщення на відповідні зони бокового і верхнього освітлення. Однак, як показує практика, наближений метод визначення необхідної площі світлових прирізів при комбінованому освітленні не завжди дає відповідні результати, тому розрахунок необхідно виконувати шляхом наближення, попередньо приймаючи розміри вікон і ліхтарів виходячи із конструктивних міркувань.

25 26 27 28 1. 4. 3. РОЗРАХУНОК ПРОРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ КІНЦЕВИЙ АБО ТОЧНИЙ На 25 26 27 28 1. 4. 3. РОЗРАХУНОК ПРОРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ КІНЦЕВИЙ АБО ТОЧНИЙ На основі наближеного розрахунку необхідної площі світлових прорізів SЛ і SВ необхідно визначити загальну кількість та площу окремих світлових прорізів і їх розміщення, враховуючи при цьому планувальні і конструктивні особливості приміщення. Розрахунок коефіцієнтів природної освітленості на робочій поверхні характерного розрізу приміщення виконується за методом О. М. Данилюка, згідно з яким величина КПО в будь-якій точці робочої поверхні визначається при боковому, верхньому, комбінованому освітленні за формулами (25, 26, 27, 28). Формула 26 є спрощеним варіантом попереднього варіанту при умовах, що немає сусіднього будинку та коефіціент нерівномірної яскравості неба враховано у графіках. Де, εБ - геометричний коефіцієнт природної освітленості в розрахунковій точці при боковому освітленні, який враховує пряме світло неба і визначається за допомогою графіків І і II (рис. 4 і 5); q - коефіцієнт, який враховує нерівномірну яскравість хмарного неба за визначенням Міжнародної Комісії з освітлення (МКО), береться з таблиці 13 в залежності від кутової висоти середини світлового прорізу (в градусах) над умовною робочою поверхнею; εБД - геометричний КПО в розрахунковій точці при боковому освітленні, який враховує відбите від протилежних будинків світло, визначається за допомогою графіків І і II; R - коефіцієнт, який враховує відносну яскравість протилежного будинку, визначається за даними таблиці 14; εВ - геометричний КПО в розрахунковій точці при верхньому освітленні, визначається за графіками III і II (рис. 11 і 5). Інші коефіціенти розшифровані у попередніх формулах. Формулу та методику визначення геометричного КПО наведено нижче.

1. 4. 4. РОЗРАХУНОК ПРОРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ ГРАФІКИ ДАНИЛЮКА Рис. 11. Графіки (І, ІІІ) інж. 1. 4. 4. РОЗРАХУНОК ПРОРОДНОГО ОСВІТЛЕННЯ ГРАФІКИ ДАНИЛЮКА Рис. 11. Графіки (І, ІІІ) інж. О. М. Данилюка та правило їх суміщення з перерізом і планом приміщення для підрахунку кількості променів за формулами (29, 30): εБ = 0, 01·n 2 або εВ = 0, 01·n 3·n 2 Побудова графіків О. М. Данилюка

54% 2. 1. 1. ІНСОЛЯЦІЯ В АРХІТЕКТУРІ ІНФРАЧЕРВ ВИДИМЕ СОНЦЕ 42% УЛЬТАФІО Л 4% 54% 2. 1. 1. ІНСОЛЯЦІЯ В АРХІТЕКТУРІ ІНФРАЧЕРВ ВИДИМЕ СОНЦЕ 42% УЛЬТАФІО Л 4% ІНСОЛЯЦІЯ – це пряма дія світлової, ультрафіолетової та інфрачервоної частин сонячного спектру. Рис. 12. ТРИВАЛІСТЬ ІНСОЛЯЦІЇ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД: 1. Геофізичних чинників (широта місцевості, пора року, рельєф, рослинність, час доби, хмарність). 2. Архітектурно-конструктивних характеристик об'єкту (орієнтація за сторонами горизонту, форма плану та перерізу, розміри вікон, товщина стін). ХАРАКТЕРНІ ПОЛОЖЕННЯ Землі та Сонця, на період: 1, 3 – весняного та осіннього рівнодення (21 - 22, ІІІ, ІХ); 2, 4 – літнього та зимового сонцестояння (21 -22 VI, ХІІ). Рис. 13. Рис. 14. ПОЛОЖЕННЯ СОНЦЯ НА НЕБОСХИЛІ ВИЗНАЧАЄТЬСЯ КООРДИНАТАМИ: 1. Висота стояння Сонця – це кут між напрямком на сонце та його проекцією на площину горизонту. Якщо сонце знаходиться над горизонтом, то його висота додатна і змінюється від 0 до 90°, а за горизонтом - то від’ємна і змінюється від 0 до - 90°. 2. Азимут – це геодезичний кут між напрямом на північ та проекцією напрямку на сонце на площину горизонту (сонячною площиною), який відраховується за годинниковою стрілкою від 0 до 360°; азимут інсоляційний - кут між напрямком на південь та сонячною площиною, який відраховується за або проти годинникової стрілки від 0 до 180°.

2. 2. 1. МЕТОДИ ІНСОЛЯЦІЙНИХ РОЗРАХУНКІВ МЕТОДИ ГЕОМЕТРИЧНІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОЛОЖЕННЯ СОНЦЯ ПОЛОЖЕННЯ І ФОРМА 2. 2. 1. МЕТОДИ ІНСОЛЯЦІЙНИХ РОЗРАХУНКІВ МЕТОДИ ГЕОМЕТРИЧНІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОЛОЖЕННЯ СОНЦЯ ПОЛОЖЕННЯ І ФОРМА ОБЄКТА АНАЛІТИЧНІ ГРАФІЧНІ ДІАГРАМНІ ІНСТРУМЕНТАЛЬНІ ТАБЛИЧНІ ЛАБОРАТОРНІ МОДЕЛЬНІ ТЕПЛОТЕХНІЧНІ СВІТЛОТЕХНІЧНІ НАТУРНІ На графіках, кресленнях, за допомогою побудов На кресленнях та макетах НАТУРНІ ОЦІНКА: Методи моделювання положення Сонця - аналітичні дуже точні, але складні, діаграми і таблиці простіші та досить точні. Методи моделювання архітектурно-будівельних об'єктів – графічні краще підходять для розрахунків тривалості інсоляції, макетні для визначення розмірів та положення освітлених і затінених площ.

ДОСЛІДЖЕННЯ ІНСОЛЯЦІЇ ПРОЕКТУ БАШТИ ТІНЕЙ ДЛЯ ІНДІЇ, М. ЧИНДІГАРХ, АРХ. ЛЕ КОРБЮЗЬЄ (ЛІТЄ ТА ДОСЛІДЖЕННЯ ІНСОЛЯЦІЇ ПРОЕКТУ БАШТИ ТІНЕЙ ДЛЯ ІНДІЇ, М. ЧИНДІГАРХ, АРХ. ЛЕ КОРБЮЗЬЄ (ЛІТЄ ТА ЗИМОВЕ СОНЦЕСТОЯННЯ , ВЕСНЯНО-ОСІННЄ РІВНОДЕННЯ, 9 -15 ГОДИНА)

2. 2. 2. МОДЕЛЮВАННЯ ІНСОЛЯЦІЇ НА УСТАНОВЦІ “ШТУЧНЕ СОНЦЕ” Методи моделювання інсоляції архітектурних об’єктів 2. 2. 2. МОДЕЛЮВАННЯ ІНСОЛЯЦІЇ НА УСТАНОВЦІ “ШТУЧНЕ СОНЦЕ” Методи моделювання інсоляції архітектурних об’єктів у лабораторних та натурних умовах: а) зміна положення джерела світла у двох площинах-рух світильника по направляючих на підлозі, по спеціальних дугах на приладі, кріплення у різних точках на стіні (1, 2, 3); б) зміна положення джерела світла у одній площині шляхом його нахилу та зміна положення макету архітектурного об’єкту в одній площині шляхом його обертання навколо вертикальної осі (4, 5, 6); в) зміна положення макету архітектурного об’єкту у двох площинах шляхом нахиляння та обертання інсоляційного планшету з макетом з врахуванням географічної широти на лабораторій установці або у натурних умовах (7, 8); г) стаціонарне положення джерела світла у натурних умовах у середині архітектурного об’єкту з проекцією на стіни плям світла, які відповідають координатам положення сонця на небі.

2. 2. 3. МЕТОД ІНСОЛЯЦІЙНОЇ ЛІНІЙКИ Рис. 15. Хід тіні від вертикального предмета у 2. 2. 3. МЕТОД ІНСОЛЯЦІЙНОЇ ЛІНІЙКИ Рис. 15. Хід тіні від вертикального предмета у різні пори року, графік ходу тіні Бакера і Фуанкаро, інсоляційні графіки А. Рудницького. Інсоляційна лінійка М. Тваровського, лінійки для різних широт. Використання лінійки для визначення оптимальної ширини вулиці при широтному та меридіональному розташуванні будинків.

2. 2. 4. МЕТОД СОНЯЧНИХ МАСОК Рис. 16. Сонячна карта для широти 50 , 2. 2. 4. МЕТОД СОНЯЧНИХ МАСОК Рис. 16. Сонячна карта для широти 50 , картограма вікна або горизонтальний та вертикальний кути отвору, графічний метод побудови траєкторії руху сонця на період весняного та осіннього рівнодення. Суміщення графічних побудов за методом сонячних масок, визначена тривалість інсоляції 6 год 35 хв (з 700 до 13 -35). Застосування методу для визначення часу інсоляції кімнати без та з сусіднім будинком.

2. 3. 1. КЛАСИФІКАЦІЯ СОНЦЕЗАХИСТУ ФУНКЦІЇ СОНЦЕЗАХИСТУ ПОЛЯГАЮТЬ У ЗАХИСТІ ВІД: 1. ПЕРЕГРІВУ, 2. 2. 3. 1. КЛАСИФІКАЦІЯ СОНЦЕЗАХИСТУ ФУНКЦІЇ СОНЦЕЗАХИСТУ ПОЛЯГАЮТЬ У ЗАХИСТІ ВІД: 1. ПЕРЕГРІВУ, 2. СЛІПУЧОСТІ, 3. НЕРІВНОМІРНОСТІ ОСВІТЛЕННЯ: Сонцезахисні засоби принято ділити на кілька видів: 1. ЛАНДШАФТНІ (озеленення, рельєф); 2. МІСТОБУДІВЕЛЬНІ (орієнтація, розриви між будинками) 3. АРХІТЕКТУРНІ (форма, структура плану та перерізу); 4. АРХІТЕКТУРНО-КОНСТРУКТИВН: І пристрої та елементи для створення тіні (ребра, дашки, екрани, жалюзі, маркізи: суцільні та решітчасті , регульовані, мобільні та стаціонарні: горизонтальні , вертикальні та стільникові, а також штори); 5. СПЕЦІАЛЬНІ: скло (молочне, кольорове, визерунчасте, сонцевідбиваюче, теплопоглинаюче, світлорозсіююче тощо) та вироби з нього. Кольорові рідини для оприскування скляних поверхонь.

2. 3. 2. СОНЦЕЗАХИСТ У ЛЬВОВІ Зміна в процесі експлуатації первинного вигляду фасадів з 2. 3. 2. СОНЦЕЗАХИСТ У ЛЬВОВІ Зміна в процесі експлуатації первинного вигляду фасадів з метою зменшення площі вікон та відмови від вертикальних сонцезахисних ребер в архітектурних об’єктах на вулицях Снопківській та І. Франка у Львові: а) північно-західний фасад бувшого Львівського інституту ту декоративного та прикладного мистецтва, нині Львівської академії мистецтв; б) західний фасад косметичноперукарського салону «Чародійка» .

2. 3. 3. ЕТАПИ РОЗВИТКУ СОНЯЧНОЇ АРХІТЕКТУРИ: а) природне освітлення; б) природне освітлення з 2. 3. 3. ЕТАПИ РОЗВИТКУ СОНЯЧНОЇ АРХІТЕКТУРИ: а) природне освітлення; б) природне освітлення з світлорегулюванням та сонцезахистом; в) пасивна сонячна система; г) активна світлова сонячна система (концентратор - колектор, комунікації) ; д) активна теплова сонячна система (колектор, комунікації, акумулятор); е) інтегральна або комбінована сонячна система.

2. 3. 4. СОНІЯЧНІ КОЛЕКТОРИ Типи сонячних колекторів: 1, а, б) пласкі теплові рідинні 2. 3. 4. СОНІЯЧНІ КОЛЕКТОРИ Типи сонячних колекторів: 1, а, б) пласкі теплові рідинні та повітряні; 2, а, б; 3, а, б ) концентруючи теплові без стеження за Сонцем з трапецієвидним, параболічним та спіральним, трубчастим відбивачем променів; 4, а, б) фотоелектричні сонячні батареї з окремими скляними лінзами та суцільним пласким склом і повітряним прошарком для відводу тепла; 5, а, б, в, г) концентруючи теплові колектори з слідкуючими за Сонцем окремими частинами: рухомим приймачем та нерухомим відбивачем і рухомим відбивачем та нерухомим приймачем; 6, а, б) концентруючи фотоелектричні слідкуючи за Сонцем: з параболічним концентратором-відбивачем та лінзою Френеля; 6, в, г) світлові концентруючи слідкуючи за Сонцем з передачею світла каналом-світловодом: системи з двох дзеркал - Френеля або параболічного дзеркала та малого плаского дзеркала.

2. 3. 5. КЛАСИФІКАЦІЯ РІЗНОПОВЕРХОВИХ ГЕЛІОБУДИНКІВ 2. 3. 5. КЛАСИФІКАЦІЯ РІЗНОПОВЕРХОВИХ ГЕЛІОБУДИНКІВ

Рис. 17. Будинок промислово-торгівельного банку в м. Ополе, Польща. Загальний вигляд архітектурного об’єму і Рис. 17. Будинок промислово-торгівельного банку в м. Ополе, Польща. Загальний вигляд архітектурного об’єму і фасаду з нахиленою скляною поверхнею та з сонячними фотоєлектиричними панелями у її верхній частині. Конструкція нахиленого огородження з алюмінію та скла зі сторони інтер’єру.

3. 1. 1. КЛАСИФІКАЦІЯ ЕЛЕКТИЧНИХ ЛАМПИ РОЗЖАРЮВАННЯ ГАЗОРОЗРЯДНІ ЛАМПИ НИЗЬКОГО ТИСКУ ФОРМИ ЛАМПИ ВИСОКОГО 3. 1. 1. КЛАСИФІКАЦІЯ ЕЛЕКТИЧНИХ ЛАМПИ РОЗЖАРЮВАННЯ ГАЗОРОЗРЯДНІ ЛАМПИ НИЗЬКОГО ТИСКУ ФОРМИ ЛАМПИ ВИСОКОГО ТИСКУ

3. 1. 2. КРИТЕРІЇ ВИБОРУ ДЖЕРЕЛ СВІТЛА: ФОРМА ФОТОМЕТРИЧНОГО ТІЛА, ПЕРЕДАЧА КОЛОРІВ, КОЛЬОРОВА ТЕМПЕРАТУРА, 3. 1. 2. КРИТЕРІЇ ВИБОРУ ДЖЕРЕЛ СВІТЛА: ФОРМА ФОТОМЕТРИЧНОГО ТІЛА, ПЕРЕДАЧА КОЛОРІВ, КОЛЬОРОВА ТЕМПЕРАТУРА, НОМІНАЛ ПОТУЖНОСТІ, СВІТЛОВІДДАЧА, ФІЗИЧНІ РОЗМІРИ, РОБОЧІ ХАРАКТЕРИСТИКИ (ТЕРМІН ЕКСПЛУАТАЦІЇ, ЧАС РОЗГОРЯННЯ, ПУЛЬСАЦІЯ СВІТЛОВОГО ПОТОКУ, ТЕМПЕРАТУРА КОЛБИ) СВІТЛОВІДДАЧА ЕЛЕКТРИЧНИХ ЛАМП СВІТЛОВІДДАЧА, ЛМ/ВТ 140 НАТРІЄВІ НІЗЬКОГО ТИСКУ Рис. 18. Переріз фотометричного тіла (симетричного, асиметричного) меридіональними площинами та фотометричні криві (1 - глибинна, 2 - синусоїдальна, 3 - циркульна, 4 – розлога. 70 РТУТНІ ВИСОКОГО ТИСКУ ГАЛОГЕННІ РОЗЖАРЮВАННЯ 10 МЕТАЛОГАЛОЇДНІ НАТРІЄВІ ВИСОКОГО ТИСКУ ЛЮМІНІСЦЕНТ НІ АБО ГАЗОРОЗРЯДНІ НИЗЬКОГО ТИСКУ РТУТНІ КОМБИНОВАНІ ПОШИРЕНІ ТИПИ ЕЛЕКТРИЧНИХ ЛАМПИ

3. 2. 1. ОСВІТЛЮВАЛЬНІ ПРИЛАДИ (СВІТИЛЬНИКИ) СКЛАДАЮТЬСЯ З ОСНОВНИХ ЧАСТИН: ПЕРЕРОЗПОДІЛЮВАЧА СВІТЛА, ЗАХИСТУ ВІД 3. 2. 1. ОСВІТЛЮВАЛЬНІ ПРИЛАДИ (СВІТИЛЬНИКИ) СКЛАДАЮТЬСЯ З ОСНОВНИХ ЧАСТИН: ПЕРЕРОЗПОДІЛЮВАЧА СВІТЛА, ЗАХИСТУ ВІД ЯСКРАВОСТІ ЛАМПИ, ЗАХИТСТУ ВІД ЗАБРУДНЕННЯ ТА ПОШКОДЖЕННЯ, КРІПЛЕННЯ ДЖЕРЕЛА СВІТЛА, ПІДВЕДЕННЯ СТРУМУ, ЗМІНИ СПЕКТРАЛЬНОГО СКЛАДУ СВІТЛА. ГОЛОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ СВІТИЛЬНИКІВ: 1. КРИВА РОЗПОДІЛУ СИЛИ СВІТЛА (ДЛЯ УМОВНОЇ ЛАМПИ 1000 лм); 2. ЗАХИСНИЙ КУТ; 3. ККД ЯК ВІДНОШЕННЯ СВІТЛОВИХ ПОТОКІВ СВІТІЛЬНИКА ТА ДЖЕРЕЛА СВІТЛА; 4. СВІТЛОРОЗПОДІЛ У ПРОСТОРІ (ВЕРХНЯ ТА НИЖНЯ ПІВСФЕРИ), 5. ФОРМА КРИВОЇ СИЛИ СВІТЛА; 6. НАЯВНІСТЬ АРХІТЕКТУРНИХ ЕЛЕМЕНТІВ (КАРНІЗІВ, ПІДВІСНИХ СТЕЛЬ); 7. КОМФОРТ ОСВІТЛЕННЯ (ВІДСУТНІСТЬ БЛИСКУ); 8. СВІТЛОПРОСТОРОВА ОРГАНІЗАЦІЯ СЕРЕДОВИЩА. Рис. 18. Рис. 19.

3. 2. 2. УСУНЕННЯ ДИСКОМФОРТНОГО БЛИСКУ МЕТОДОМ ДЗЕРКАЛЬНИХ ВІДОБРАЖЕНЬ АБО МЕТОДОМ ПРОЕКЦІЙ А) Б) 3. 2. 2. УСУНЕННЯ ДИСКОМФОРТНОГО БЛИСКУ МЕТОДОМ ДЗЕРКАЛЬНИХ ВІДОБРАЖЕНЬ АБО МЕТОДОМ ПРОЕКЦІЙ А) Б) РИС. 20. А). УСУНЕННЯ ДИСКОМФОРТНОГО БЛИСКУ НА РОБОЧОМУ МІСЦІ ОПЕРАТОРА (ДО РОБОЧОЇ ПЛОЩИНИ БУДУЄТЬСЯ ПЕРПЕНДИКУЛЯР, НА ЯКОМУ З ПРОТИЛЕЖНОЇ СТОРОНИ ПЛОЩИНИ ВІДКЛАДАЄТЬСЯ УМОВНЕ ЗОБРАЖЕННЯ ДЖЕРЕЛА СВІТЛА. ЦЕ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЄДНУЄТЬСЯ ЛІНІЄЮ З ОЧАМИ ЛЮДИНИ НА РОБОЧОМУ МІСЦІ. УСУНЕННЯ БЛИСКУ ПОЛЯГАЄ У ЗМІНІ НАХИЛУ ПОВЕРХНІ ДО ВІДСУТНОСТІ ПЕРЕТИНУ ПОБУДОВАНОЇ ЛІНІЇ ТА РОБОЧОЇ ПЛОЩИНИ) Б). УСУНЕННЯ ДИСКОМФОРТНОГО БЛИСКУ НА МУЗЕЙНИХ ВІТРИНАХ ПОЛЯГАЄ У НАХИЛІ ПОВЕРХНІ СКЛА ТА ПЕРЕМІЩЕННІ СВІТИЛЬНИКІВ НА СТЕЛІ.

VII 3. 2. 3. СВІТЛО-ПРОСТОРОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ІНТЕР’ЄРУ ІІІ Йдеться про співвідношення яскравості верхньої, середньої VII 3. 2. 3. СВІТЛО-ПРОСТОРОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ІНТЕР’ЄРУ ІІІ Йдеться про співвідношення яскравості верхньої, середньої та нижньої зон видимого простору. Природний еталон співвідношення яскравості цих окремих зон рекомендується приймати у середніх широтах меншим, а у південних – більшим, але відповідно в межах 5. . . 10: 3: 1. Для території України це співвідношення приблизно відповідає цифрам 7: 3: 1. В залежності від співвідношення яскравості верхньої середньої та нижньої частин простору приміщення його можна поділити на відкритий та закритий, глибинний, замкнутий, наскрізний. У загальному підсумковому вигляді критерій розподілу яскравості можемо записати як співвідношення тесту до найближчого оточення і до світло пройми, що у цифровому вигляді дорівнює 1 : min 0, 33 : max 20. І

3. 3. 1. ЗОВНІШНЄ АРХІТЕКТУРНЕ ОСВІТЛЕННЯ За способами поділяється на: заливаюче для фасадів, місцеве 3. 3. 1. ЗОВНІШНЄ АРХІТЕКТУРНЕ ОСВІТЛЕННЯ За способами поділяється на: заливаюче для фасадів, місцеве підсвічування конструктивних елементів та деталей, світлові фасади на просвіт, світлова графіка, світловий живопис. На дрібно структурних фасадах застосовують заливаюче освітлення, а на крупно структурних – комбінацію заливаючого та місцевого, для пом'якшення глибини тіні (рис. 21, 22). Це саме стосується і об'ємних елементів дахів, балконів, терас (рис. 23 -26). Рис. 23. Рис. 24. Рис. 21. Рис. 25. Рис. 22. Рис. 26.

3. 3. 2. АРХІТЕКТУРНЕ ОСВІТЛЕННЯ У ЛОНДОНІ (ТЕАТР) ТА ВІДНІ (ЦЕНТР) 3. 3. 2. АРХІТЕКТУРНЕ ОСВІТЛЕННЯ У ЛОНДОНІ (ТЕАТР) ТА ВІДНІ (ЦЕНТР)

4. 1. 1. БУДОВА ОКО фактично є частиною мозку винесеною назовні, воно нагадує фотоапарат, 4. 1. 1. БУДОВА ОКО фактично є частиною мозку винесеною назовні, воно нагадує фотоапарат, який складається з оптики або об'єктиву та світлочутливої протилежної стінки. КРИШТАЛИК – прозоре студенисте тіло подібне до лінзи двоякої кривизни. Оболонка або рогівка, передня камера, кришталик, скловидна рідина – утворюють складну оптичну систему. Рис. 27. Будова ока і процес бачення: а) горизонтальний розріз правого ока: 1 роговиця, 2 -зіниця та кришталик з оптичною віссю, 3 -пердня камера, 4 -райдуга, 5 акомодаційний м’яз, 6 -сітківка, 7 -судинна оболонка, 8 -білок, 9 -склоподібне тіло, 10 жовта пляма з центральною ямкою, 11 зоровий нерв. СІТКІВКА ОКА (ретина) складається з дрібних елементів (тіл) круглої та видовженої фори, які з'єднані нервами з мозком. У оці нараховується 130 млн. круглих тіл “колбочок” 7 млн. видовжених – “паличок” розмірами від 1: 100 до 1: 1000 мм. Колбочки пристосовані до високих рівнів денного освітлення, а палички – до низьких рівнів нічного. Зорове відчуття – це фотохімічна реакція, під час якої під дією світла зоровій пурпур або родопсин руйнується і чим більше тим сильніше відчуття світла. ЖОВТА ПЛЯМА на сітківці відповідає зоні найкращого бачення. Вона заповнена маленькими колбочками, має діаметр 1 мм та відповідає зоровому куту 2 градуси.

ДАВІНІЙ ЄГИПЕТ (Рис. 28). 4. 2. 1. АДАПТАЦІЯ ТА ІНШІ ВЛАСТИВОСТІ ЗОРУ БАРОККО (Рис. ДАВІНІЙ ЄГИПЕТ (Рис. 28). 4. 2. 1. АДАПТАЦІЯ ТА ІНШІ ВЛАСТИВОСТІ ЗОРУ БАРОККО (Рис. 29). АКОМОДАЦІЯ – процес наведення ока на фокус від 10 см до ∞. АДАПТАЦІЯ – пристосування ока до зміни умов освітлення (1000 -10000 разів добре, 100000 разів - гірше). Розрізняють адаптацію зіниці (зміна діаметру у 4 -5 разів від 1 -2 до 8 -10 мм регулює надходження світла у 15 -25 разів) та сітківки ока (переключення на колбочки при денному баченні за 2 -3 хв. та на палички за 15 -20 до 60 хв. – при нічному) ІРРАДІАЦІЯ – світлі об'єкти здаються людині більшими, а темні – меншими. МАСКУВАННЯ – приховування об'єкта за рахунок архітектурносвітлотехнічних прийомів (слабко відрізняється від фону, має малі кутові розміри, знаходиться у полі зору короткий час).

4. 3. 1. ПОЛЕ ЗОРУ І ОПТИЧНІ КОРЕКЦІЇ В АРХІТЕКТУРІ 1. Фриз; 2. Метопи 4. 3. 1. ПОЛЕ ЗОРУ І ОПТИЧНІ КОРЕКЦІЇ В АРХІТЕКТУРІ 1. Фриз; 2. Метопи і тригліфи; 3. Фронтон Рис. 30. Поле зору при спостереженні навколишнього середовища: 1 -обома очима (бінокулярне); 2 -одним з двох очей (монокулярне): 2/- лівим оком; 2"- правим оком; 3 -обмеження поля зору: носом, бровами і щоками. Кути зору від горизонту: без напруження 30 догори, 30 -35 донизу; межі огляду 55 -60 догори, 70 -74 донизу. Оптична вісь очей у середньому опущена донизу на 10 . Рис. 31 . Оптичні корекції у архітектурних об'єктах: Храм Давньої Греції (підйом лінії фризу Парфенона на 0, 0015 довжини, зменшення зазору крайньої колони), церква у Римі (створення перспективного вівтаря), Собор св. Петра у Римі (колонада перед входом у вигляді трапеції), Капелла у Роншані, Франція , арх. Ле корбюзьє (має нахилені стіні та пілони).

5. 1. 1. КОЛІР ТА ПОНЯТТЯ ПРО НЬОГО. Рис. 32. ДВА ПОНЯТТЯ КОЛЬОРУ: 1. 5. 1. 1. КОЛІР ТА ПОНЯТТЯ ПРО НЬОГО. Рис. 32. ДВА ПОНЯТТЯ КОЛЬОРУ: 1. Колір як властивість матеріалів (Константність кольору – сніг білий, листя зелене. Одночасний кольоровий контраст - зелене коло 5 см на червоному і сірому папері сприймається по-різному (рис. 32). І. Н’ютон показав що біле світло складається і розкладається на кольорові промені); 2. Колір як функція сприйняття людського мозку. (Відчуття кольору пов'язують з світловим стимулом та типовою чутливістю ока) СПРИЙНЯТТЯ КОЛЬОРУ: 1. Ізольований колір (стимул, що за інтенсивністю перевищує оточення). 2. Глянцева, матова і фактурна кольорова поверхня (Змінюють оцінку кольору від розбіленого до насиченого). Рис. 33. ТРИ ЯКОСТІ КОЛЬОРУ: 1. Кольоровий тон (Це власне поняття червоного, синього, зеленого кольору разом з перехідними відтінками, які око розрізняє близько 200); 2. Світлота або яскравість (об'єктивна міра відбиваючої здатності: жовтий 50, червоний 20%); 3. Насиченість (Повнота або інтенсивність кольору, розрізняють у синє-зеленому 10, а червоному - 18 ступенів насиченості). Рис. 34. ЗМІШУВАННЯ КОЛЬОРІВ: 1. Адитивне (Метод додавання, коли одні кольорові промені накладаються на інші як у кольоровому телебаченні, рис. 33); 2. Субтрактивне (Метод віднімання, коли сонячний промінь пропускають через фільтр і злішається один колір замість білого, рис. 34); 3. Усереднення (Пуантилізм у живопису); 4. Просторове усереднення. (Обертання диска з різними секторами, рис. 35). ПЕРВИННІ КОЛЬОРИ: Їх можна отримати адитивним змішуванням. 1. Червоний 700 нм; 2. жовто-зелений 535 нм; 3. Синьо-пурпуровий або фіолетовий 400 нм Рис. 35.

5. 2. 1. ПЛОЩИННІ КОЛЬОРОВІ СИСТЕМИ б) а) в) Рис. 36, Кольорові системи: а- 5. 2. 1. ПЛОЩИННІ КОЛЬОРОВІ СИСТЕМИ б) а) в) Рис. 36, Кольорові системи: а- Кольорове коло Гете (може мати 6, 12, 48… 192 кольори, властивості: 1. Нагадує веселку; 2, 3. Контрастні кольори розташовані по діагоналях, а нюансні – по колу), б- трикутник Максвелла: суміщений з колом, рівносторонній та прямокутний, в- кольоровий графік МКО: вписаний прямокутний трикутник, у редакції 1913 та 1964 р. , звичайний та кольоровий

5. 2. 2. ОБ’ЄМНІ КОЛЬОРОВІ СИСТЕМИ Б) Кольорове тіло Освальда А) Рис. 37. Три 5. 2. 2. ОБ’ЄМНІ КОЛЬОРОВІ СИСТЕМИ Б) Кольорове тіло Освальда А) Рис. 37. Три основних об'ємних системи: А. Кольорове колесо Манселла (США), Б. Подвійний конус Освільда (ФРН); В. Кольорова сфера В)

5. 3. 1. ПСИХОЛОГІЧНА на людину залежить від типу її Психологічна дія кольору ДІЯ 5. 3. 1. ПСИХОЛОГІЧНА на людину залежить від типу її Психологічна дія кольору ДІЯ КОЛЬОРУ НА ЛЮДИНУ темпераменту (рис. 38): 1. Стимулююча, вольова, життєстверджуюча (червоний, кармін, кіновар, оранжевий, жовтий), 2. Дезінтегруюча (фіолетовий, синій, синьо-зелений), 3. Приглушена, пом'якшена (рожевий, ліловий, сіро-блакитний), 4. Статична , врівноважена (зелений оливковий, жовто-зелений), 5. Тепла (охра, коричневий), 6. Холодна (синій, зелений). Закон площ: Врівноважена кольорова композиція прямує до сірого кольору. Приклади: 1. Жовтий + фіолетовий = сірий (1+3); 2. Синій + оранжевий = сірий (2+1); 3. Червоний + зелений = сірий (1+1). Типи кольорових гармоній: 1. Монохроматична одноколірна; 2. Мало контрастна (до 70 3. Сильно контрастна (від 110 до 145 4. ); ); Контрастна (180 5. Тріада (Два приклади наведені на рис. 39, 40); 6. ); Підпорядкування кількох кольорів головному; 7. Подрібнена багатоколірна. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Рис. 38, 39, 40. Позначення кольорами безпеки на виробництві: 1. Жовтий з чорними полосами – габарити, рухливі частини; 2. Оранжевий – колючі, ріжучі, обпікаючі частини; 3. Червоний – протипожежні засобі; 4. Зелений – аптечка, техніка безпеки; 5. Білий – місце для вантажу.

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ ДЯКУЮ ЗА УВАГУ